Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

Hoi, ik heb een audi 80 b1 gekocht alleen heb een probleem de auto blijft niet stationair lopen ik heb de carburateur al gereviseerd maar nog steeds blijft die niet lopen het gaat om een 1.3 met een solex 35 pdsit carburateur. Nu is mij vraag hoe moet de veer die de choke regelt staan. Als ik die namelijk verdraaid krijg ik hem wel lopend alleen niet laag in toeren
weet iemand wat dit kan zijn en hoe de veer moet staan.

Gr jurgen

Oh dat is jammer. Ik in Castricum bij Alkmaar. Ik dacht anders rijd ik effe naar je toe. Heb je ook al aan de stationair schroef gedraaid?

Ja heb ik ook al geprobeerd en hij start ook niet alleen als je gas geeft. Dacht misschien krijgt die valse lucht vandaar dat ik de pakkingen heb heb vervangen. is er nog meer af testellen aan zo'n carburateur? Van naar mij idee staat de choke klep niet goed

De chokeklep spleet is bij koude start 4 mm. Je moet er dus een boortje van 4 mm tussen kunnen houden.

Heb dit gedaan hij start wel beter maar als ik gas geef valt die uit zit er nog ergens en stationeren schroef op de carburateur?

Alleen die grote uitwendige.
Begin eens met de stationair en CO schroef helemaal dicht te draaien en dan allebei twee volledige slagen open.

Hoi
Heb dit geprobeerd maar nog steeds het zelfde waar zou ik nog meer naar kunnen kijken? het lijkt er op dat die teweinig brandstof krijgt en in het leiding filter staat ook lucht hoorde dit?

Gr jurgen

Stationair afsluiter op de carb: werkt die? Bij inschakelen contact kun je die horen/voelen klikken.
Met de choke actief krijgt ie dan nog wel voldoende brandstof om te blijven draaien, maar zodra de choke verminderd / eraf gaat, dan blijft ie stationair niet lopen, mits de afsluiter kapot is of geen stroom krijgt.

Stationair afsluiter op de carburateur werkt
Met de choke actief krijgt die wel voldoende brandstof om te blijven lopen maar zodra de choke verminderd / eraf gaat, dan blijft ie stationair niet lopen. Het lijkt er op dat die dan de weinig brandstof krijgt als die stationeer loopt dan loopt die wel mooi heb ook al geprobeerd wat meer brandstof tegeven met de meng schroef maar dit helpt niks. Wat zou ik nog meer kunnen checken de ontsteking? En hoe stel ik deze af?

Gr jurgen

Ja dat begrijp ik maar bij welk merk teken moet kijken er staat een streep en een rondje op het vliegwiel. En zijn er nog meer dingen waar ik naar kan kijken?

Gr jurgen

Op de poelie van de krukas staat een merkteken en op het tandwiel van de nokkenas en op het vliegwiel.

Heb de ontsteking nu op tijd staan hij start iets beter. Maar blijft nog steeds niet stationair lopen kan draaien aan de stationair schroef maar veranderd weinig. Heb ook al een andere cabarateur geprobeerd. Heb ook nog compressie gemeten en hier zijn ook geen afwijkingen in te zien. Iemand nog tips waar ik naar kan kijken.

Zuigt de motor ergens valse lucht aan.
Controleer pakking inlaatspruitstuk, de voet van de carburateur.
Controleer vaccuumslangetjes en met name de dikke vaccuum slang naar de rembekrachtiger.

Erg leuk ding is dit, staat nu al een paar dagen op dezelfde plek. :T
IMG-20220120-120738528-HDR-2.jpg

IMG-20220120-120747877-HDR-2.jpg

Die bumpers zijn m.i. correct voor een 76er Audi 80. Bij de facelift kregen de bumpers een rondere vorm zonder ingebouwde knipperlichten. Die verhuisden naar naast de koplampen.

Prachtig.
In mijn ogen net at een donkerdere tint oranje dan usual.
Enkele jaren terug heb ik ook oranje gehad, een GLS met de ronde koplampen.
Toen overgenomen door forummer Niels ( tijd niet gezien hier) die hem ging opknappen er zijn nog een paar foto’s gepost in dit topic, maar niets meer van vernomen:(

Hoi, na een tijd je niks te hebben laten weten heb ik de audi b1 van 1978 weer aan het lopen het was toch valse lucht. Nu ben ik op zoek naar een net interieur weet niemand misschien iets waar ik dit kan vinden? Gr Jurgen

Hadden jullie deze Passat al gezien:
https://www.autowereld.nl/volkswagen/passat/1-6-75pk-ls-35455954/details.html
volkswagen-passat-1-6-ls-1-6-75pk-ls.jpg

Dat is een bekende passat, die hier ook vaker voorbij is gekomen.
Ben jij de nieuwe eigenaar?

Ja klopt, sinds een week of 2. Weet je nog wanneer die is langsgekomen? Krijg ik wat meer kijk op de historie

Gaaf! Ik zal de vorige eigenaar even wijzen hierop, wellicht stuurt ie je een berichtje!
Het inloggen lukt hem even niet, dus ik heb je een berichtje gestuurd!

Hallo allen,

Ik heb recent een Passat L van 1973 uit Duitsland gehaald. Hij staat nog niet op kenteken, dat komt nog! Ik vroeg mij af of iemand toevallig weet of ik nog ergens een stootrubber kan krijgen voor een vroeg model bumper? Die er nu op zit is namelijk te kort (lang geleden een keer schade gehad en toen vervangen).

Ook even mijn B1 voorstellen, net de nwe eigenaar geworden, had alweer een jaar of 3 stil gestaan, liep niet meer en niemand die hem wilde volgens mij..
Na wat relatief kleine reparaties startte hij weer en liep meteen ‘goed’. Automaat schakelt prima en ben al interieurdelen aan het zoeken.
Als iemand nog een goed dashboard heeft, hoor ik het heel graag, want zoals eerder geconstateerd, is deze wel heel erg..

52382963882_8c1e270c14_k.jpg

Walter 3460770 zei:
Ook even mijn B1 voorstellen, net de nwe eigenaar geworden, had alweer een jaar of 3 stil gestaan, liep niet meer en niemand die hem wilde volgens mij..
Na wat relatief kleine reparaties startte hij weer en liep meteen ‘goed’. Automaat schakelt prima en ben al interieurdelen aan het zoeken.
Als iemand nog een goed dashboard heeft, hoor ik het heel graag, want zoals eerder geconstateerd, is deze wel heel erg..

52382963882_8c1e270c14_k.jpg

Deze Passat zwerft al jaren. Hij heeft jaren buiten gestaan bij BVA in Uithoorn. Elke keer was hij "verkocht", maar de maand erna stond hij weer te koop. De eigenaar wilde er teveel voor hebben. Uiteindelijk heeft hij een jaar gestaan op het achterterrein van BVA zonder dat er iets mee gedaan werd. Daar is hij uiteindelijk weer verdwenen. Pas geleden zag ik deze Passat weer te koop bij een handelaar in de provincie Utrecht.

Dashboards zijn schaars en lastig aan te komen. Zijn er nog meer interieurdelen die je zoekt? Ik heb samen met mijn broer meerdere onderdelen van de Passat en Audi 80.

Goed te horen dat iemand de geschiedenis een beetje kent, thanks!
Hij zwerft iig niet langer, staat nu droog binnen 😊
Hemeltje is nog steeds top, maar het kunststof van de lichtbeige deur- en achterzijkant kaarten is verhard en deels wat vervormd. Hoedenplank bekleding is ook erg verweerd, lijkt allemaal in de tropenzon gestaan te hebben. Dus die bekleding (B-stijl binnenkant kan ook beter) zou heel fijn zijn te vinden.
De stoel bekleding is tamelijk kansloos heb ik inmiddels gemerkt, maar een kever stoel lijkt er zeer sterk op en ik heb een TMI setje gevonden, waarbij ik de achterbank laat aanpassen door een lokale autobekleder die lekker flexibel was gelukkig dat ik zelf de achterbank stof aanleverde.
Alleen dus dat dashboard. Veel geld voor een hoes ga ik echter niet doen denk ik, maar dank voor het meedenken!
Bizar ook hoe mooi de lak weer werd na even wat poetsen!

52382963892_a875e41458_k.jpg

Groet, Walter

Klassiekerrijder zei:
Ziet er inderdaad prima uit. Mooie kleur ook.
Thanks!
Ondanks dat er voor dit eerste modeljaar vrijwel geen onderdelen te koop zijn, is het gelukt om een NOS voor- en achterruit rubber te vinden, een gebruikte voorruit die geen melkglas rond de randen heeft (Zweeds imitatie meuk) en kwam ik zowaar een TS stuur tegen op het internet :)
Maar goed ook, want het origineel is enorm gekraakt op meerdere punten met millimeters ruimte tussen de bakelieten randen.

52413992240_591f9641f4_z.jpg

Leuk ding! Ziet er van buiten prima uit, maar zaken als dashboard, voorruit en radio mogen wel vervangen worden inderdaad. Lekker om mee bezig te zijn.

Vandaag met de tellerbak bezig geweest om de snelheidsmeter weer te laten functioneren en toen ik achterop de tellerbak keek, werd mijn vermoeden dat het wellicht om een hele vroege auto ging, min of meer werd bevestigd:

52419031899_e716615230_z.jpg

Mei 1973 zou dit één van de eerste Passats maken! Denk dat het waarschijnlijk een showroom model is geweest die rijk(st) werd uitgerust en pas later tenaamgesteld is voor een klant die het showroommodel wilde kopen. Of zoiets :)

Walter 3460770 zei:
Vandaag met de tellerbak bezig geweest om de snelheidsmeter weer te laten functioneren en toen ik achterop de tellerbak keek, werd mijn vermoeden dat het wellicht om een hele vroege auto ging, min of meer werd bevestigd:

52419031899_e716615230_z.jpg

Mei 1973 zou dit één van de eerste Passats maken! Denk dat het waarschijnlijk een showroom model is geweest die rijk(st) werd uitgerust en pas later tenaamgesteld is voor een klant die het showroommodel wilde kopen. Of zoiets :)

Het klokje op de foto is geproduceerd in mei 1973. De teller is van juni 1973. De onderdelen worden vaak door toeleveranciers gemaakt en op voorrraad gehouden. Ze worden dan op een latere datum gemonteerd. In die tijd werden deze onderdelen ook voor de Audi 80 gebruikt die, eerder dan de Passat, in 1972 is uitgebracht.

P.S. Ik heb jou nog een privebericht gestuurd als antwoord op jouw privebericht aan mij.

Thanks Otto! Ja, dat klinkt ook als een logische verklaring voor de zeer vroege datumstempels op de tellers.
Ik zag op wikipedia dat er ca 72.800 2-deurs gebouwd zijn in 1973 en de mijne heeft een chassisnummer wat eindigt op 073xxx, dus hij is waarschijnlijk net in de eerste week van 1974 gebouwd ;-)

Productie aantallen B1 per jaar

@ Walter, hierbij wat foto's van een dashboard dat forummer Rush in de aanbieding heeft. Het is niet perfect maar wel een stuk beter dan wat je nu hebt. Inloggen lukt Rush even niet meer, maar als je mij een privé bericht stuurt kan ik je met hem in contact brengen.
8q7728Y.jpg

U9l1h0b.jpg

2s6Ss1O.jpg

Thanks Marathon & Rush dat jullie aan me denken en die is idd al beter dan de huidige, maar ik heb via nog een andere medeliefhebber kans op een wellicht nog net iets beter dashboard, dus voor nu pas ik even, maar ik hou het in het achterhoofd!

Ondertussen vond ik ondertussen de temperatuur net even te snel oplopen ondanks dat de vorige eigenaar een nwe radiator had geplaatst. Ook sloeg de fan niet aan terwijl na het doorverbinden de fan wel ging blazen. Voor de zekerheid zowel de thermoswitch, waterpomp en thermostaat vervangen.
Eerst had ik alleen de waterpomp zelf besteld, maar na het loshalen van de pomp uit het huis, braken 6 van de 7 M6 boutjes af... en waren ook de slangaansluitingen (en zitting van de thermostaat behoorlijk gecorrodeerd. Kortom, je hebt het hele waterpomphuis ook eigenlijk altijd nodig als je 48 jaar oude onderdelen voor het eerst demonteert ;-)

52426406542_1a40720ed5_z.jpg

Yeah, vandaag heeft-ie z'n APK gekregen!
Helemaal blij mee.

52444306924_fbc3bfb9e7_k.jpg

Genoeg gespamd, vanaf nu moest het maar weer eens over een andere B1 gaan ;-)

Leuk, zo'n spot!

Er staat er weer eentje te koop. Is wel een project...
<https://link.marktplaats.nl/m1901657968>

Terug
Bovenaan