Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
27

Bandenspanning

Cornelis Kit
  • Cornelis Kit
  • Weblogs
6 augustus 2007 om 12:17
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Het huishoudelijk reglement van onze AutoWeek-duurtestgarage schrijft onder andere voor dat de bandenspanning van alle duurtesters wekelijks gecheckt moet worden en indien nodig op het juiste peil moet worden gebracht. Een kwestie van goed huisvaderschap. Opzoek naar de juiste bandenspanningswaarde kom je terecht in de wereld van de stickers met adviezen en ver- c.q. geboden. Zo wordt aan de binnenkant van de tankklep van de Polo BlueMotion (inderdaad, de auto die z'n bestaansrecht ontleent aan de strijd voor een beter milieu) uitdrukkelijk vermeld dat er geen biodiesel in mag. Een groen milieu oké, maar blijkbaar niet tot het gaatje. Verder moet je bij de 'groene' Polo goed opletten met hoeveel mensen en koffers je op pad gaat, de bandenspanning kent namelijk behoorlijk uiteenlopende uitersten: vóór 2,4 tot 2,6 bar (dat valt nog mee) maar achter kan de spanning afhankelijk van de belading variëren van 2,2 tot 3,0 bar en dat levert een wereld van verschil op. Spontaan een liftende familie meenemen kan dus niet, of ze moeten bij een tankstation staan waar je de banden nog even op druk kunt brengen. Voor de juiste bandenspanning van de Volvo C30 keek ik vanochtend in een tabel die als een sticker op de rechter portierstijl is geplakt. Omdat je in Nederland nergens sneller mag dan 120 km/h en de auto door ons zelden zwaar beladen wordt, dienen de banden volgens de tabel vóór op 2,4 bar te staan en achter op 2,2. Althans, wanneer je niet verder zou kijken; want een regel verder staat dat als ik brandstof wil besparen de banden rondom op 2,5 bar gezet moeten worden. Wat zal ik doen, maximale rijdynamiek (een C30 T5 is er tenslotte ook een beetje om van te genieten) of zal ik de banden oppompen om de energievoorraden niet te snel uit te putten? Ik hoef de overweging niet te maken, want onder de tabel zit nog een sticker: de banden zijn gevuld met stikstof. En uit de slang op het tankstation komt alleen maar lucht. Ik moet dus ergens heen waar ze stikstof verkopen. Dat kost tijd en brandstof; oké, niet zo veel brandstof, want dankzij de stikstof in de banden ligt het brandstofverbruik tijdens het ritje naar de stikstofhandelaar drie procent lager. Maar waar zit de dichtstbijzijnde stikstofleverancier eigenlijk?
Cornelis Kit

Cornelis Kit

Autojournalist

Cornelis Kit (1971) behaalde in 1996 z’n diploma aan de HTS Autotechniek na het met succes afronden van een afstudeerproject bij NedCar in Born. Na z’n studie kwam hij al snel in de journalistiek terecht. Sinds 1999 is hij full-time autojournalist. Naast de praktische inzetbaarheid van auto’s gaat z’n aandacht vooral uit naar nieuwe technologieën en in het bijzonder naar alternatieve aandrijving. Brandstofcellen, hybride aandrijflijnen, eind vorige eeuw reed hij al met prototypes en nog steeds volgt hij de ontwikkelingen kritisch, sinds 2004 voor de tijdschriften AutoWeek en GTO. Misschien tegenstrijdig, maar z’n warme belangstelling hebben ook klassieke auto’s (veel ‘moderne’ techniek stamt vaak al uit vervlogen tijden) en de autosport (met name de techniek om zoveel mogelijk prestaties uit een druppel brandstof te halen, in wezen hetzelfde wat gebeurt bij het zuiniger maken van auto’s).

  • Twitter
  • Facebook
  • Instagram
27 Bekijk reacties

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Cornelis KitLaatste blogs vanCornelis Kit

  • Update: Rover 800

    Update: Rover 800

    20
    • 24 oktober 2018
  • Update: Rover 800

    Update: Rover 800

    5
    • 17 september 2018
  • Update: Rover 800

    Update: Rover 800

    27
    • 3 september 2018
  • Weblogs
    Update: Rover 800

    Update: Rover 800

    22
    • 3 november 2017
  • Weblogs
    Update: Rover 800

    Update: Rover 800

    22
    • 6 oktober 2017

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek een specifieke auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's met elkaar
  • Occasions zoek naar een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (39)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (6)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (2)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep