Klassiekergids

Renault Alpine A310 (1971-1985)

    Print     Mail
In 1971 verschijnt de Alpine A310 als sportieve topper van het Renault-gamma. De polyester carrosserie is uitgebreid getest in de windtunnel; net als bij de Porsche 911 ligt de viercilinder motor achter de achteras. Het is de uit de R16 TS bekende 1.565 cc motor, voorzien van een speciale Alpine cilinderkop, waardoor het vermogen uitkomt op 128 pk. Door zijn vlieggewicht van 825 kg sprint de A310 in minder dan 9 seconden naar de 100 en bedraagt de top ongeveer 215 km/h.
Net als de Citroën SM heeft hij 6 vierkante koplampen achter een bijna doorlopend glazen paneel. De A310 heeft een zeventien cm langere wielbasis dan de A110 en daardoor ruimte voor noodzitjes achterin. Lederen bekleding en elektrisch bedienbare ramen zijn standaard. In 1976 krijgt de door Peugeot, Renault en Volvo samen ontwikkelde 2,7-liter V6 ook een plaatsje achterin de A310 V6; het vermogen bedraagt 150 pk. De neus wordt licht gewijzigd met nu 4 koplampen en een verder dichte neus zonder de brede glazen stroken. In 1985 vervangen de Alpine V6 GT en V6 Turbo de A310.

Technische gegevens Renault Alpine A310

Type1600V6
Bouwjaren1971-19761976-1985
Bouwwijze4 cil., lijn6 cil., V
Cilinderinhoud1565 cc2664 cc
Brandstofbenzinebenzine
Aandrijvingachterachter
Vermogen128 pk/6250 tpm150 pk/6000 tpm
Koppel-200 Nm/3500 tpm
Lengte418 cm418 cm
Breedte162 cm164 cm
Hoogte115 cm115 cm
Wielbasis227 cm227 cm
Massa825 kg980 kg
Topsnelheid215 km/h225 km/h
Acceleratie9 s-
Prijs--
Productieaantal--

Foto's en video's bij dit artikel

Renault Alpine A310 1971 Renault Alpine A310 V6 1976 Renault Alpine A310 V6 1976