In 1976 verschijnt de uiterst modern gelijnde
Rover SD1 als opvolger van zowel de Rover P6 als de eveneens tot het Leyland-concern behorende Triumph 2000/2500. De auto is ontwikkeld door een nieuw opgezet team, bestaand uit ingenieurs van Rover en Triumph, en Specialist Division genaamd. Dat verklaart meteen de naam, de grote Rover is het eerste project van het SD team…
David Bache, de man achter de lijnen van de Range Rover en de P5/P6 tekent voor het design van de SD1. Daarbij werd hij volgens eigen zeggen geïnspireerd door de
Ferrari Daytona. In tegenstelling tot de eerdere Rovers is de SD1 geen traditionele Saloon, maar een Fastback. Omdat de SD1 moet concurreren in een lager segment van de markt dan zijn voorganger, wordt de ingewikkelde en dure ondersteltechniek van de P6 overboord gegooid. De SD1 krijgt zelfs een ouderwetse starre achteras; vóór wordt een eenvoudige McPherson ophanging gebruikt.
De aluminium 3,5-liter
V8 van de P6 vindt gelukkig wel genade in de ogen van de constructeurs; in de SD1 3500 levert hij 155 pk. Een nieuwe, door Triumph ontwikkelde handgeschakelde versnellingsbak brengt het vermogen over op de achterwielen. Het interieur moet het stellen zonder het traditionele leer en hout. De dorpels zijn geventileerd en krijgen warme lucht toegevoerd vanuit het motorcompartiment, wat vochtophoping en de vorming van roest tegengaat. In 1978 worden twee zescilinder versies aan het gamma toegevoegd. Deze 2300 en 2600 leveren respectievelijk 123 en 136 pk.
In 1982 verschijnt de Series 2, met gewijzigde bumpers, koplampen en een luxueuzer interieur en dashboard. Een 2,4-liter turbodiesel van VM met 90 pk wordt toegevoegd. Met een topsnelheid van 160 km/h is de 2400 SD
Turbo de snelste
diesel ter wereld. Datzelfde jaar verschijnt de Vitesse als topmodel, met een tot 190 pk opgevoerde V8 met elektronische
benzine-injectie. De Vitesse is iets verlaagd, heeft spoilers voor en achter en lichtmetalen wielen met brede banden. Rover gebruikt de Vitesse ook als basis voor haar toerwagens. In 1986 wordt de SD1 vervangen door de samen met
Honda ontwikkelde Rover 800.