Klassiekergids

Ford GT40 (1964-1969)

    Print     Mail
In de jaren zestig wil Henry Ford II zijn merk een wat sportiever en jeugdiger imago meegeven. Het plan is om in te stappen in de racerij, met Le Mans en Indianapolis als aantrekkelijke publiciteitsgeneratoren. Ford denkt zelfs Ferrari op te kunnen kopen, maar stuit op sterke weerstand van de “Commendatore”. Daarop besluit Ford, zelf een sportwagen te ontwikkelen en daarmee de rode racers van Enzo Ferrari het nakijken te geven.
Raceautobouwer Lola krijgt de opdracht, een lichte en sterke sportwagen met Ford V8 te ontwerpen. Daartoe wordt de afdeling Ford Advanced Vehicles opgericht. Het resultaat is de GT40 proto van 1964. Dit prototype met 4,2-liter V8 van 350 pk wordt ingezet in diverse races, om data te verzamelen en de auto productierijp te maken. In 1965 is het zover en wordt de GT40 in een beperkte serie (eveneens als straatversie) van vijftig stuks gebouwd, om aan de GT-reglementen te voldoen. De uiteindelijke GT40 is uitgerust met een 4,7-liter V8, die in standaardtrim 335 pk levert. De naam is een verwijzing naar de wagenhoogte van slechts veertig inches (103 cm). In verband met die geringe hoogte lopen de deuren in het dak door, om een gemakkelijker instap te bieden. Voor 1966 wordt de auto nog eens onderhanden genomen, omdat grote overwinningen tot nog toe uitbleven.
In deze Mark II gedoopte versie wordt een 7,0-liter V8 gemonteerd, met 485 pk. Ook wordt de neus aangepast. Daarmee is de sleutel tot succes gevonden: zowel in 1966, als in 1967, 1968 en 1969 wint de auto de 24 Uren van Le Mans. En laat Ferrari gedesillusioneerd achter. Ondertussen verscheen in 1967 de verder aangepaste Mark III, een straatversie met een langere body voor de nodige bagageruimte, dubbele ronde koplampen en een aangepast interieur. De 4,7-liter V8 is teruggetuned tot 306 pk. De laatste evolutie van de GT40 vormt de Mark IV, die weer is voorzien van de 7,0-liter V8. De carrosserie is nu vervaardigd uit uitermate licht aluminium, in tegenstelling tot de stalen voorgangers. In totaal werden door Ford 107 exemplaren gebouwd van de GT40.

Technische gegevens Ford GT40

TypeMark IMark III
Bouwjaren1965-19661967-1969
Bouwwijze8 cil., V8 cil., V
Cilinderinhoud4727 cc4727 cc
Brandstofbenzinebenzine
Aandrijvingachterachter
Vermogen335 pk/6250 tpm306 pk/6000 tpm
Koppel-446 Nm/4200 tpm
Lengte406 cm429 cm
Breedte178 cm178 cm
Hoogte103 cm103 cm
Wielbasis241 cm241 cm
Massa910 kg998 kg
Topsnelheid-257 km/h
Acceleratie-5,4 s
Prijs--
Productieaantal107107

Foto's en video's bij dit artikel

Ford GT40 concept 1964 Ford GT40 1965 Ford GT40 Gulf winnaar Le Mans 1969