Klassiekergids

Opel Monza (1977-1986)

    Print     Mail
Het jaar 1977 is druk voor Opel: naast de nieuwe Rekord, Commodore en Senator introduceren de Rüsselsheimers nòg een geheel nieuw model, de Monza. De kloeke vierzits coupé (4,7 meter lang) is een ontwerp van Henry Haga en beschikt over motor en onderstel van de grote Senator, het nieuwe topmodel van Opel. De wielbasis is echter iets korter en daardoor gelijk aan die van de Rekord.
Opvallend is de schuin aflopende achterzijde met geïntegreerde spoilerrand en een grote achterklep, die toegang geeft tot de bagageruimte. De rugleuning van de achterbank is neerklapbaar, zodat ook grotere spullen in de chique coupé passen. Onder de motorkap van de eerste exemplaren vinden we een 3,0-liter zescilinder in lijn met benzine-inspuiting en 180 pk. Deze is standaard gekoppeld aan een automatische versnellingsbak; tegen meerprijs is ook een handbak verkrijgbaar. Met de automaat haalt de achterwielaangedreven Monza 3.0 E met gemak 210 km/h (handbak 215 km/h). De sprint naar de 100 km/h is in 10 (handbak: 8,9) seconden achter de rug; het verbruik ligt rond de 1 op 8 gemiddeld.
Serieproductie van de Monza begint pas in 1978. Later worden ook een 2.8 H met carburateurs en 140 pk toegevoegd aan het programma, alsmede een 2,5. In 1982 krijgt de Monza een lichte restyling, met een gladdere neus en een nieuw dashboard. Topmodel is voortaan de sportief uitgeruste 3.0 GSE. In 1986 stopt de productie; een opvolger is er niet gekomen.

Technische gegevens Opel Monza

Type3.0 E
Bouwjaren1977-1986
Bouwwijze6 cil., lijn
Cilinderinhoud2969 cc
Brandstofbenzine
Aandrijvingachter
Vermogen180 pk/5800 tpm
Koppel248 Nm/4200 tpm
Lengte469 cm
Breedte173 cm
Hoogte138 cm
Wielbasis267 cm
Massa1375 kg
Topsnelheid210 km/h
Acceleratie10 s
Prijs-
Productieaantal-

Foto's en video's bij dit artikel

Opel Monza 1977 Opel Monza 1977 Opel Monza 1977
Opel Monza 1982