De ruige
Dodge Viper RT/10 Roadster wordt in januari 1989 als prototype op de Detroit Motor Show gepresenteerd. Niemand kon toen vermoeden, dat het spektakelstuk in 1992 met slechts lichte aanpassingen definitief in productie zou gaan. En dat met een door
Lamborghini Engineering ontwikkelde 8,0-liter V10 – als
V8 oorspronkelijk afkomstig uit de vrachtwagens van het concern – in het vooronder. Die hoest in de Viper 415 pk op, goed voor een top van 266 km/h.
In Europa wordt de Viper onder de merknaam
Chrysler verkocht. De Viper is in eerste instantie slechts leverbaar in rood, later worden onder andere zwart, geel en groen aan het palet toegevoegd. Een handgeschakelde zesbak is standaard. Sloeg de Dodge Viper al in als een bom; de Viper GTS Coupé conceptcar doet de wereld in 1993 opnieuw versteld staan. De brute sportwagen is geïnspireerd op de Shelby Cobra Daytona uit 1965. Van dit model heeft het Chrysler Team Viper ook de witte race-striping overgenomen. Daarmee ziet de auto er uit als een Indiaan op oorlogspad. Het betreft nog slechts een prototype, maar het duurt niet lang totdat ook de eerste GTS-modellen daadwerkelijk op de weg verschijnen.
In het indrukwekkend lange vooronder ligt een tot 450 pk opgevoerde V10. Daarmee snelt de GTS in maar 4,3 seconden naar de 100 km/h; zijn top ligt rond de 275 km/h. Tegelijk met de marktintroductie van de GTS in 1996 krijgt de RT/10 eveneens diens 450 pk sterke V10 en vijfspaaks gepolijste wielen. De beide Vipers blijven tot 2002 in productie; eind dat jaar verschijnt de opvolger Viper SRT-10.