In dienst van de Turijnse ontwerpstudio Ghia tekent jong talent Giorgetto Giugiaro de
Maserati Ghibli, die als prototype tentoongesteld wordt op de Salon van Turijn in 1966. Het jaar daarop gaat de Ghibli daadwerkelijk in productie.
Onder de ultralage motorkap met klapkoplampen ligt de vertrouwde 4,7-liter
V8, die in de Ghibli met 310 pk iets meer vermogen levert dan in de andere Maserati-modellen. De exotische naam is in goede Maserati-traditie ontleend aan een wind, in dit geval een hete wind, die woestijnzand vanuit Libië naar de Middellandse Zee blaast.
In 1968 verschijnt de evenzo fraaie
Spyder, die ook door Ghia werd getekend. De Spyder is ook verkrijgbaar met een hardtop. In 1969 volgt de snellere Ghibli SS, met een 4,9-liter V8 van 335 pk. In 1973 stopt de produktie van de Ghibli, omdat de Bora en Khamsin inmiddels de rol van vaandeldrager voor Maserati vervullen. Van de Ghibli coupé worden ongeveer 1.149 exemplaren gefabriceerd, van de Spyder 125 stuks en van de Spyder SS slechts 25.