De door Pietro Frua gestileerde
Maserati Quattroporte combineert de ruimte van een vierdeurs (vandaar de naam) sedan met de sportieve prestaties van een Gran Turismo. Bij zijn introductie in 1963 is het dan ook de snelste sedan ter wereld.
Het design is geïnspireerd op de in 1961 door Frua ontworpen 5000 GT. Elektrisch bediende ramen en een airco behoren tot de exclusieve opties. De 4,2-liter
V8 is gebaseerd op de racemotoren van Maserati; voor de Quattroporte is de machine nog eens meer beschaving bijgebracht en betrouwbaarder gemaakt. Het is de eerste Maserati met een zelfdragende carrosserie.
In 1966 verschijnt de tweede serie: de Quattroporte krijgt een nieuwe achterwielophanging; als optie wordt de sterkere 4,7-liter V8 met 290 pk uit de Mexico leverbaar. In plaats van de vierkante koplampen komen er dubbele ronde exemplaren; het dashboard wordt eveneens gewijzigd. De Quattroportes worden gebouwd door Vignale. Er lopen tot 1970 772 exemplaren van de band. Daarvan zijn ongeveer 110 exemplaren uitgerust met de 4,7-liter motor. In 1974 wordt de tweede generatie Quattroporte voorgesteld.