Klassiekergids

Mercedes-Benz W114/115 (1968-1976)

    Print     Mail
Bij Mercedes-Benz zijn de ingenieurs enkele jaren druk bezig geweest met de nieuwe 200D – 280 E (W114/115). In 1968 is hij eindelijk klaar voor de markt. Ten opzichte van zijn voorganger, het Ponton-B model, is de nieuweling een stuk korter (4,68 m) en smaller; de wielbasis is daarentegen juist gegroeid. De oude pendelas is vervangen door een modernere constructie. Door deze verbeteringen is de nieuwe 200 wendbaarder en overzichtelijker geworden.
Binnenin is veel aandacht besteed aan de passieve veiligheid. Ook nieuw is de voetparkeerrem die de handrem vervangt en die met een trekknop op het dashboard te lossen is. De diesels is wat meer cultuur bijgebracht en de zescilinders 230.6 en 250 leveren nu 120 en 130 pk. Daarbij steken de dieselversies schamel af: de 200D haalt uit 1.988 cc 55 pk en doet daarmee 31 seconden over de standaardsprint van 0 naar 100. Bij de 220D zorgen 2.197 cc voor 60 pk en een sprinttijd van 28,2 seconden.
Einde 1973 wordt de serie uiterlijk aangepast; het meest in het oog springend zijn de grotere, geribbelde achterlichten, die vuilafstotend zijn. De krachtige uitvoeringen 280 – 280E (met 156 – 185 pk) en 240D 3.0 (met een 2.971 cc vijfcilinder van 80 pk) zien in 1973 respectievelijk 1974 het levenslicht. In 1976 volgt de W123-reeks de W114/115 op.

Technische gegevens Mercedes-Benz W114/115

Type220280E240D 3.0
Bouwjaren1968-19721973-19761974-1976
Bouwwijze4 cil., lijn6 cil., lijn5 cil., lijn
Cilinderinhoud2197 cc2746 cc2971 cc
Brandstofbenzinebenzinediesel
Aandrijvingachterachterachter
Vermogen105 pk/4800 tpm185 pk/5800 tpm80 pk/4000 tpm
Koppel---
Lengte468 cm468 cm468 cm
Breedte177 cm177 cm177 cm
Hoogte144 cm144 cm144 cm
Wielbasis---
Massa1335 kg1460 kg1430 kg
Topsnelheid167 km/h200 km/h148 km/h
Acceleratie-9,9 s19,9 s
Prijs---
Productieaantal---

Foto's en video's bij dit artikel

Mercedes-Benz W114/115 Mercedes-Benz W114/115 Mercedes-Benz W114/115