Klassiekergids

Volvo 140 (1966-1974)

    Print     Mail
Volvo lanceert in 1966 een model dat nog decennia lang in vrijwel ongewijzigde vorm in ons straatbeeld te zien zal zijn: de P144. De 144 is volgens Volvo niet de opvolger van de Amazon (de 121 / 122 reeks), maar een aanvulling op het gamma. De kloeke auto meet 4,65 m in de lengte en is 1,73 m breed. Er is veel aandacht besteed aan de veiligheid, zoals we van de Zweden gewend zijn.
De viercilinder levert 100 pk. In het jaar daarop verschijnen als afgeleide van de vierdeurs 144 de bekende stationwagon 145, evenals de tweedeurs 142. Deze tweedeurs wordt door Volvo “sportlimousine” genoemd en is voornamelijk met de Amerikaanse en Zweedse markt voor ogen ontwikkeld. De deuren zijn met 1,2 m ongebruikelijk lang en dat heeft ongetwijfeld geen vrolijke gezichten opgeleverd in smalle parkeervakken…
Vanaf 1968 is ook een tweeliter leverbaar, met en zonder injectie. Vanaf 1972 horen stalen balken in de portieren, die extra bescherming bieden bij een zijdelingse botsing, tot de standaarduitrusting. De lijnen van de 144 en 145 leven vanaf 1974 voort in zijn opvolger, de 240, die net als de 144 jarenlang in productie blijft.

Technische gegevens Volvo 140

TypeB18B20
Bouwjaren1966-19741968-1974
Bouwwijze4 cil., lijn4 cil., lijn
Cilinderinhoud1782 cc1986 cc
Brandstofbenzinebenzine
Aandrijvingachterachter
Vermogen85 pk/5000 tpm100 pk/5600 tpm
Koppel--
Lengte465 cm465 cm
Breedte173 cm173 cm
Hoogte145 cm145 cm
Wielbasis--
Massa1150 kg1190 kg
Topsnelheid165 km/h175 km/h
Acceleratie--
Prijs--
Productieaantal523.808523.808

Foto's en video's bij dit artikel

Volvo 144 Volvo 142 Volvo 145