Klassiekergids

Triumph TR7 / TR8 (1975-1981)

    Print     Mail
Na het verscheiden van de TR6 komt het betaalbare sportwagenmerk Triumph in 1975 met de geheel nieuw ontworpen TR7. De nieuweling is echter in eerste instantie uitsluitend voor de USA gedacht. Europa – en zelfs Engeland zelf – krijgt hem voorlopig niet. Het extravagante uiterlijk is uit het penseel van designer Harris Mann gevloeid, die tevens tekent voor de Austins Allegro en Princess.
De TR7 werd oorspronkelijk als targa ontwikkeld (een populaire vorm in die dagen) maar de technische afdeling kreeg deze constructie niet in serieproductie, waardoor op het laatste moment besloten werd, er een Fixed Head Coupe van te maken. Met de ietwat buitenissige styling als gevolg. De TR7 wordt aangedreven door de tweeliter uit de Dolomite Sprint. In verband met de strenge Amerikaanse emissienormen liggen de prestaties wat lager dan bij de latere, Europese versie: de sprint van 0 – 100 km/h kost 11,8 seconden en de top ligt rond de 170 km/h (Europese versie: 9,5 s respectievelijk 175 km/h). Bijzonder zijn ook de elektromechanisch bediende klapkoplampen. Enige tijd later volgen nog een Convertible (1979) en een TR8, met Rover-V8 (1980). Helaas zal de TR7 niet de redding voor het Britse merk zijn: in 1981 loopt de laatste Triumph van de band, waarmee een definitief einde komt aan alweer een Britse autofabrikant met een rijke geschiedenis. Toch zijn in totaal nog 112.000 exemplaren van de TR7 gebouwd.

Technische gegevens Triumph TR7 / TR8

TypeTR7 Fixed Head CoupeTR8 Fixed Head Coupe
Bouwjaren1975-19811980-1981
Bouwwijze4 cil., lijn8 cil., V
Cilinderinhoud1998 cc3532 cc
Brandstofbenzinebenzine
Aandrijvingachterachter
Vermogen105 pk/5500 tpm155 pk
Koppel--
Lengte407 cm407 cm
Breedte168 cm168 cm
Hoogte127 cm127 cm
Wielbasis--
Massa1000 kg-
Topsnelheid175 km/h217 km/h
Acceleratie9,5 s-
Prijs--
Productieaantal112.000410

Foto's en video's bij dit artikel

Triumph TR7 Triumph TR7 Triumph TR7