Op Sicilië vindt eind 1972 de introductie plaats van de
Fiat X1/9. In 1973 wordt het tweezits sportmodel met middenmotor – de opvolger van de 850 Spider – daadwerkelijk leverbaar. Geheel naar de trend in die periode naar veiliger open auto’s is de X1/9 voorzien van een afneembaar targa-dak. Het dakje weegt slechts vijf kilo en kan worden opgeborgen onder de kofferklep aan de voorzijde van de auto. Voor lange mensen biedt de X1/9 iets te weinig ruimte.
De vreemde naam kan volgens Fiat eenvoudig worden verklaard: X staat voor middenmotor, waarbij de 1 weer staat voor het eerste seriemodel met zo’n motor, waarvan het negende prototype uiteindelijk in productie is gegaan. Bent u daar nog?
Het frivole modelletje is ontworpen door Bertone en wordt ook bij de beroemde carrosseriebouwer gebouwd. De Fiat kan worden gezien als een goedkoper alternatief voor de
Porsche 914. Bertone moet er honderd per dag gaan bouwen.
De aandrijving is minder sportief dan het uiterlijk doet vermoeden: de 1.290 cc krachtbron perst er 75 pk uit. Daarmee snelt de X1/9 weliswaar in 12,2 seconden van 0 naar 100 en ligt zijn top op 170 km/h, maar de roep om meer pk’s is hoorbaar. In 1978 wordt de X1/9 dan ook eindelijk uitgerust met een uit de Ritmo afkomstige 1,5-liter met 85 pk, gekoppeld aan een vijfbak.
In verband met de strenger wordende eisen in de USA wordt de X1/9 op diverse punten aangepast – zo krijgt hij bijvoorbeeld grotere bumpers. In 1982 wordt de gehele productie overgeheveld naar Bertone, die de X1/9 voortaan onder eigen naam aan de man brengt. De auto wordt echter nog gewoon via de Fiat dealers geleverd. In 1988 stopt de productie.