Klassiekergids

Fiat Multipla (1955-1966)

    Print     Mail
In 1955 verraste Fiat de autowereld met de Multipla. Met zijn one-box-design is het in feite de eerste MPV ter wereld. De Multipla is gebaseerd op de succesvolle Fiat 600. Door de vóór de vooras geplaatste besturing, de ruime en ten opzichte van de 600 fors hogere carrosserie (met 1,58 m 18 cm hoger!) en de achterin geplaatste motor biedt de familiewagen plaats aan zes personen, verdeeld over drie banken. Niet slecht voor een auto van slechts 3,54 m lang en 1,45 m breed.
Bijzonder is, dat de achterste twee rijen stoelen kunnen worden neergeklapt in de vloer, zodat een vlakke laadvloer of – met ook de voorbank neer – een bed ontstaat. Onder het motorklepje ligt een 633 cc viercilinder kopklepmotor, afkomstig uit de 600. Deze levert 24 pk. In 1960 wordt de motor opgeboord tot 767 cc, waardoor het vermogen stijgt tot 29 pk. De topsnelheid steeg van 88 tot 96 km/h. Tevens worden enkele uiterlijke wijzigingen gedaan.

Technische gegevens Fiat Multipla

Type--
Bouwjaren1955-19601960-1966
Bouwwijze4 cil., lijn4 cil., lijn
Cilinderinhoud633 cc767 cc
Brandstofbenzinebenzine
Aandrijvingachterachter
Vermogen24 pk/4600 tpm29 pk/4600 tpm
Koppel--
Lengte354 cm354 cm
Breedte145 cm145 cm
Hoogte158 cm158 cm
Wielbasis--
Massa700 kg750 kg
Topsnelheid88 km/h96 km/h
Acceleratie--
Prijs--
Productieaantal76.87183.389

Foto's en video's bij dit artikel

Fiat Multipla Fiat Multipla Fiat Multipla
Fiat Multipla Fiat Multipla Fiat Multipla