In 1955 verraste
Fiat de autowereld met de
Multipla. Met zijn one-box-design is het in feite de eerste MPV ter wereld. De Multipla is gebaseerd op de succesvolle Fiat
600. Door de vóór de vooras geplaatste besturing, de ruime en ten opzichte van de 600 fors hogere carrosserie (met 1,58 m 18 cm hoger!) en de achterin geplaatste motor biedt de familiewagen plaats aan zes personen, verdeeld over drie banken. Niet slecht voor een auto van slechts 3,54 m lang en 1,45 m breed.
Bijzonder is, dat de achterste twee rijen stoelen kunnen worden neergeklapt in de vloer, zodat een vlakke laadvloer of – met ook de voorbank neer – een bed ontstaat. Onder het motorklepje ligt een 633 cc viercilinder kopklepmotor, afkomstig uit de 600. Deze levert 24 pk. In 1960 wordt de motor opgeboord tot 767 cc, waardoor het vermogen stijgt tot 29 pk. De topsnelheid steeg van 88 tot 96 km/h. Tevens worden enkele uiterlijke wijzigingen gedaan.