Klassiekergids

CitroŽn CX (1974-1989)

    Print     Mail
Na bijna 20 jaar is de Citroën DS aan het eind van zijn latijn en daarom introduceert het merk met de Double Chevron in 1974 haar prestigieuze opvolger: de CX, vernoemd naar de officiële Franse term voor luchtweerstandscoëfficiënt. De door eigen ontwerper Robert Opron getekende, 4,63 meter lange CX is dan ook extreem glad- en platgestreken; qua design sluit hij naadloos aan bij de kleinere GS.
Opvallende details zijn de lange wielbasis, de enkele ruitenwisser, de achterruit met holle vorm en het bijzondere interieur, met ‘glazen ogen’ voor snelheid en toerental en de typische bedieningssatellieten aan weerszijden van het instrumentarium. De CX is leverbaar met dwarsgeplaatste viercilinders (bij de DS stonden deze nog in noord-zuid-richting), als 2000 met 102 pk en 2200 met 112 pk. Uiteraard is het rijcomfort van de CX op topniveau, dankzij de typerende hydropneumatische vering.
De ontwikkeling van de CX bleek echter zo duur, dat het merk een dreigend faillissement alleen kon afwenden door op te gaan in het PSA-concern. In 1976 werd het CX-programma gecompleteerd met een verlengde versie (Prestige) en een ruime Break, die ook als zevenpersoons Familiale kan worden besteld. Een bijzondere verschijning is vanaf 1984 de CX 25 GTi Turbo, met een 168 pk sterke 2,5-liter viercilinder turbomotor. Eind 1985 verschijnt de Serie 2, met een complete facelift voor in- en exterieur. Opvolger XM stuurt de CX in 1989 met pensioen.

Technische gegevens CitroŽn CX

Type200025 GTi Turbo 2
Bouwjaren1974-19791988-1989
Bouwwijze4 cil., lijn4 cil., lijn
Cilinderinhoud1985 cc2500 cc
Brandstofbenzinebenzine
Aandrijvingvoorvoor
Vermogen102 pk/5500 tpm168 pk/5000 tpm
Koppel--
Lengte463 cm465 cm
Breedte173 cm177 cm
Hoogte136 cm136 cm
Wielbasis--
Massa1265 kg1368 kg
Topsnelheid174 km/h220 km/h
Acceleratie12,8 s8 s
Prijs--
Productieaantal--

Foto's en video's bij dit artikel

CitroŽn CX Prestige CitroŽn CX Break CitroŽn CX GTi
CitroŽn CX GTi