Klassiekergids

Volkswagen ‘Bus’ (1950-1996)

    Print     Mail
De Volkswagen Transporter is amper weg te denken uit ons dagelijkse straatbeeld, maar de modelnaam kwam pas toen het busje al jarenlang bestond. In eerste instantie werd het model simpelweg aangeduid met ‘T2’ voor ‘Typ 2’, waarbij de aanduiding ‘Typ 1’ voor de door Hitler bedachte Volkswagen ‘Kever’ stond. Bus is nooit een officiële benaming geweest, maar wel de meest gebruikte. Het idee voor de eenvoudige bedrijfswagen stamt van een transportwagen op Kever-basis die in de Volkswagenfabriek werd gebruikt. De Nederlandse importeur zag wel wat in een bedrijfswagentje dat op die simpele leest was geschoeid en het idee voor het VW-busje was geboren. De Kever-basis bleek echter te zwak voor een volgeladen bus en dus kwam er een nieuwe chassisconstructie met een zelfdragende carrosserie, maar niettemin nog altijd met de motor achterin. Dat maakte de laadruimte weliswaar hoog, maar de plaatsen voor bestuurder en bijrijder konden nu zo ver mogelijk naar voren worden geplaatst. In 1950 werd de auto geïntroduceerd en het bleek al snel een succes. Exact zes jaar na de introductie werd er speciaal voor de VW-bus zelfs een nieuwe fabriek in Hannover gebouwd; tegen die tijd was het model al eens stevig gemoderniseerd, onder meer met de toevoeging van een ruime achterklep. De VW-bus kon putten uit het motorenaanbod van de Volkswagen Kever en kwam daarmee in eerste instantie met een luchtgekoelde viercilinder boxer met 1.131 cc inhoud en 25 pk; vanaf 1953 groeide dit naar 1.192 cc en 30 pk en was er ook een 36 pk-versie leverbaar. Vanaf 1959 is het vermogen 40 pk. Vanaf 1963 worden de auto’s T1 genoemd (met de ‘T’ nu voor het eerst voor ‘Transporter’) en was er desgewenst een schuifdeur aan de zijkant. Tevens wordt de bus nu uitgerust met een 1.493 cc motor met 51 pk. De T1 was in de loop der jaren verkrijgbaar in een scala aan uitvoeringen en varianten en werd tot en met 1967 gebouwd. Daarna werd hij opgevolgd door de sterk gemoderniseerde T2, maar in Brazilië bleef men T1’s liefst tot en met 1996 doorbouwen. De oorspronkelijke Volkswagenbus groeide vanaf eind jaren zestig uit tot een symbool voor hippies. Inmiddels is het busje alweer tijdenlang een veelgezien vervoersmiddel in de surfscene.

Foto's en video's bij dit artikel

Volkswagen Transporter Volkswagen Transporter Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter Volkswagen Transporter Volkswagen Transporter