Klassiekergids

CitroŽn SM (1970-1975)

    Print     Mail
Het verstandshuwelijk van Citroën en Maserati begint zijn vruchten af te werpen. In 1970 verrast Citroën ons namelijk met de extravagante coupé SM, die een door Maserati ontwikkelde 2.670 cc V6 met 170 pk in het vooronder heeft. Daarmee zijn een sprint van 0 naar 100 km/h in 8,9 seconden en een top van 220 km/h mogelijk. Ook de versnellingsbak is afkomstig van Maserati.
De SM is enkele centimeters langer dan de DS (4,89 m) en bezit een opvallend front met 6 vierkante koplampen èn de kentekenplaat achter een groot afdekglas. Ook hier is de bekende hydropneumatische Citroën-vering aanwezig, evenals voorwielaandrijving en een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Het stuur kent nog een bijzonderheid: het keert – ook in stilstand – automatisch terug naar de middenstand. Later (in 1972) wordt de motor voorzien van injectie, waardoor het vermogen stijgt tot 175 pk. Tot 1975 worden in totaal 12.920 exemplaren van de excentrieke Citroën SM vervaardigd.

Technische gegevens CitroŽn SM

Type-
Bouwjaren1970-1975
Bouwwijze6 cil., V
Cilinderinhoud2670 cc
Brandstofbenzine
Aandrijvingvoor
Vermogen170 pk/5500 tpm
Koppel-
Lengte489 cm
Breedte183 cm
Hoogte132 cm
Wielbasis-
Massa1450 kg
Topsnelheid220 km/h
Acceleratie8,9 s
Prijs-
Productieaantal12.920

Foto's en video's bij dit artikel

CitroŽn SM CitroŽn SM CitroŽn SM
CitroŽn SM CitroŽn SM CitroŽn SM