Klassiekergids

Lincoln Continental (1941-2002)

    Print     Mail
De Continental duikt voor het eerst op in de Lincoln-historie in 1941, maar het is vooral de Continental van twee decennia later, in cabrioletvorm, die faam maakt. Niet zozeer vanwege zijn V8 met een inhoud van ruim 7,5 liter en vermogen van 345 pk, zijn topsnelheid van 210 km/h of zijn naar de ‘verkeerde’ kant openende suicide-doors, als wel vanwege de politieke moord waarbij hij was betrokken: die op John Fitzgerald Kennedy op 22 november 1963.
Ook na die zwarte bladzijde in de historie blijft Lincoln de Continental-naam gebruiken, maar pas in 1971 verscheen er voor het eerst een versie met de kenmerkende ‘patrijspoortruitjes’ in de brede c-stijlen en de volledig afgedekte koplampen. Ondanks de op komst zijnde oliecrisis deed Lincoln ook met de nieuwe Continental goede zaken. Het was nog altijd een enorme auto met een lengte van 5 meter 59 en een breedte van 2,02 meter. De V8 had bovendien nog altijd een inhoud van ruim 7,5 liter en leverde nu 210 pk – dat was weliswaar aanzienlijk minder vermogen dan de voorgangers hadden, maar dat had alles te maken met de aangescherpte milieueisen die sinds de vroege jaren zeventig in Amerika golden. Denk overigens niet dat de Continental daarmee zuinig werd. De 85 liter benzinetank was snel leeg, want wie voorzichtig reed, haalde misschien 1 op 4.
Er was ook een coupé-versie die wat zijn imposante uiterlijk niets onder deed voor de sedan. Deze was binnenin zo mogelijk nog luxer uitgevoerd dan de sedan, met volop pluche en een keur aan elektrische foefjes (waaronder een elektrisch te openen kofferdeksel). Maar het kon allemaal nog luxer. De Continental MkV die in 1976 als opvolger werd aangekondigd was nog groter (de coupé had een lengte van 5,85 meter) en nog luxer uitgeversvak huis uit was de auto uitgerust met een 6,6 liter V8 met 182 pk, maar er was ook een 7,5 liter-versie met 211 pk. De topsnelheid kwam daarmee respectievelijk op 180- en 190 km/h. Lincoln wist er tussen 1977 en 1979 bijna 230.000 te verkopen – nog altijd genoeg om van een succes te spreken.
De opvolger die voor 1980 op stapel stond werd echter opnieuw lichter gemotoriseerd en minder krachtig, plus een stuk ingetogener van vorm bovendien. Hij deed het qua verkopen stukken minder goed. De Continental MkV van eind jaren zeventig wordt tegenwoordig als dé belichaming van een gangsterauto gezien en duikt continu op in handen van de bad guys in films.

Foto's en video's bij dit artikel

Lincoln Continental 1977 1968 Lincoln Continental 1970 Lincoln Continental
1961 Lincoln Continental 1956 Lincoln Continental Mark III Lincoln Continental Presidential Limousine 1961