Klassiekergids

Lancia Flaminia (1957-1970)

    Print     Mail
Naast sportieve auto’s, heeft Lancia ook altijd limousines gebouwd, en de Flaminia van 1957 was daar een prachtig voorbeeld van. Vernoemd naar de weg die tussen Rome en Rimini loopt – de Via Flaminia – was deze auto weliswaar gedeeltelijk gebaseerd op de Aurelia, maar niettemin dusdanig aangepakt dat er ook onderhuids van een zo goed als compleet nieuwe auto kon worden gesproken. Met onafhankelijke wielophanging vooraan, een 2.5 liter V6 met 102 pk en, kort na de introductie, schijfremmen was hij modern qua techniek. En ook voor de vormgeving gold hetzelfde. De vierdeurs Berlina was getekend door Pininfarina, en twee jaar na de introductie was het eveneens Pininfarina die voor de lijnen van de coupe garant stond. Die auto stond op een ingekort onderstel, was nog luxer uitgevoerd en een tikkeltje sneller bovendien. Los van Pininfarina’s standaarduitvoeringen kon er naar goed Italiaans gebruik ook een rollend chassis worden besteld, om die bij een carrosseriebouwer naar keuze af te leveren. Zodoende verschenen er exotische creaties van koetsbouwers als Touring, Boneschi, Vignale en Ghia. Sommige varianten, zoals de Sportversie van Zagato, werden in (beperkte) serie aan de man gebracht. Noemenswaardig zijn ook de presidentiele limousines die op basis van Flaminia’s verschenen. Ook deze werden door Pininfarina ontworpen en gebouwd, en kwamen met een verlengde wielbasis van 355 centimeter. Er werden er niet meer dan vier gebouwd en ze kregen stuk voor stuk een eigen naam: Belsito, Belmonte, Belvedere en Belfiore. De 2.5 liter-motor was in eerste instantie uitgerust met een enkele carburateur, maar door dat te veranderen nam het vermogen steeds verder toe. In 1964 werd de 2.5 liter V6 vervangen door een versie met een inhoud van 2.8 liter, en steeg het vermogen door naar 129, en nog wat later zelfs naar 152 pk voor de sportieve uitvoeringen. Pas na dertien jaar staakte Lancia de productie van de Flaminia. Tegen die tijd waren er in totaal 12.633 exemplaren gebouwd. Het is opmerkelijk dat de coupeversie qua verkoopaantallen de sedan overschreed: van die eerste werden er 5.284 gemaakt, terwijl de Berlina het met 3.943 stuks moest doen.

Foto's en video's bij dit artikel

Lancia Flaminia 2.8 1963 - 1970 Lancia Flaminia convertible 1960 - 1964 Lancia Flaminia
Lancia Flaminia Lancia Flaminia Coupé 2.5 (1958-1967) Lancia Flaminia