Klassiekergids

BMW 5-serie (E28) (1981-1987)

    Print     Mail
BMW’s tweede 5-serie wordt onder luid tromgeroffel in 1981 onthuld nadat de ingenieurs in Beieren flink de tijd hadden genomen om aan het model te schaven. Dat nam overigens niet weg dat hij sterk op zijn voorgangers – de originele 5-serie - leek. De nieuwe ‘BMW 5’ was onder insiders toen al bekend onder de interne benaming ‘E28’. Bij zijn introductie was de auto leverbaar met een keur aan motoren, waarvan de 1.8 liter viercilinder van de 518 de lichtste was. Die auto kwam overigens nog met een carburateur, terwijl de 518i (vanaf 1984) afscheid nam van dat stuk mechaniek. Vanaf de 520i kwam de auto met een zescilinder, in dit geval met een inhoud van twee liter (BMW leidde de type-aanduiding toen nog negen van de tien keer gewoon af van de cilinderinhoud). Verder waren er de 524d diesel; de 524td turbodiesel; de 525i; de 525e (met 2.7 liter); de 528i en de 530i, waarvan de vermogens uiteenliepen van 75 tot en met 208 pk. Voor de Amerikaanse markt waren er bovendien weer andere versies met andere motoren.
De eerste M5 stamt ook uit de E28-serie. De motor was afkomstig uit de M635 CSi. Hij kwam met een 286pk versie van de 3.5 liter zes-in-lijn, onder meer dankzij een cilinderkop met 24 kleppen, dubbele bovenliggende nokkenassen en een Bosch Motronic brandstofinjectiesysteem. Ook de wielophanging was flink onder handen genomen en de auto kwam met speciale BBS wielen. Toen de M5 in 1986 werd onthuld werd de auto ‘‘s werelds snelste sedan’ genoemd, en met een topsnelheid van 245 km/h was hij ook zeker snel. BMW’s E28 werd tot en met 1987 in de fabriek in Dingolfing gebouwd. Van 1985 tot 1989 rolde de auto tevens in het Zuid-Afrikaanse Rosslyn van de band. De totale productie komt daarmee op 722.328 stuks. Tegenwoordig populair als youngtimer wegens zijn degelijkheid.

Foto's en video's bij dit artikel

BMW 524td - 1983 BMW M5 - 1985 BMW 5-serie E28
BMW 5-serie E28