Klassiekergids

Pegaso (alle) (1951-1958)

    Print     Mail
Spanje staat nou niet bepaald bekend om zijn auto-industrie, maar dat neemt niet weg dat er een aantal automobiele juweeltjes uit het land afkomstig zijn. Neem Pegaso: een in Barcelona gestationeerde autofabrikant die tussen 1951 en 1958 actief was. Saillant detail is overigens dat het merk gehuisvest in de fabriek waar voor de oorlog eveneens schitterende auto’s werden gebouwd - toen door Hispano-Suiza. Pegaso-oprichter Don Wifredo Ricart werkte in die periode in Italië bij Alfa Romeo en vond na de oorlog dat Spanje opnieuw toe was aan een minstens zo vooruitstrevend automerk.
Hij begon met vrachtauto’s, maar presenteerde in 1951 de prachtige Z-102. De auto kwam met onafhankelijke wielophanging rondom, een vijfbak die voor een optimale gewichtsverdeling achter het differentieel was gemonteerd en een V8-motor met vier bovenliggende nokkenassen, die al dan niet dankzij een dubbele compressor 280 pk’s aan de achterwielen afleverde. Volgens de fabrieksliteratuur moest de auto daarmee een topsnelheid van 240 km/u kunnen halen, maar dat lijkt wat erg optimistisch. Vanuit de fabriek zelf werd de auto afgeleverd met een bijzondere coupé-carrosserie, maar het merendeel werd afgeleverd bij Italiaanse carrosseriebouwers.
Carrozzeria Touring was daarbij veruit favoriet, en dat leidde tot enkele meesterwerken. De Pegaso Z-103 die in 1955 werd voorgesteld, kwam van huis uit dan ook met een Touring-koetswerk. De oorspronkelijke 2.5 liter V8-motor was tegen die tijd verdwenen en had plaatsgemaakt voor een nieuw en minder exotisch – en tevens minder kostbaar – exemplaar. De inhoud varieerde van 3.998 tot 4.681 cc, waarbij de vermogens uiteenliepen van 230 tot en met 300 pk. Van de Z-103 zijn naar verluidt niet meer dan twaalf exemplaren gebouwd, wat hem weliswaar exclusiever maakt, maar niet direct gewilder dan de Z-102. Met een geschat aantal gebouwde auto’s van ruim honderd stuks blijft ook dat model trouwens een uiterst zeldzame verschijning. Nadat de Z-103 in 1958 verdween, stopte Pegaso met de productie van hun luxe sportwagens. Vrachtauto’s bleven nog decennialang in de Spaanse fabriek van de band rollen.

Foto's en video's bij dit artikel

Pegaso Z-102 Pegaso Z-102 Pegaso Z-102 met standaard carrosserie
Pegaso Coupé van Touring Superleggera Pegaso Coupé Cupola met carrosserie van Enasa Pegaso Touring Superleggera