Klassiekergids

Borgward Isabella (1954-1961)

    Print     Mail
Op 12 juni 1954 presenteert Carl Borgward persoonlijk zijn meest succesvolle model: de nieuwe Hansa 1500, die we tegenwoordig als Isabella kennen. Over het totstandkomen van die naam doen verschillende verhalen de ronde. Ten tijde van de ontwikkeling van de nieuwe Hansa 1500 mocht uiteraard niets uitlekken naar de pers, en daarom zocht men een schuilnaam voor het project. Desgevraagd schijnt Carl Borgward toen gezegd te hebben: “Het maakt me niet uit welke naam je gebruikt, voor mijn part zet je d’r Isabella op.” Aldus geschiedde, en toen de auto voorgesteld werd, hield de pers in haar artikelen over de nieuweling veelal de naam Isabella aan.
De fabriek ontving daarop vele verzoeken om deze naam aan te houden in plaats van het saaie Hansa 1500. In augustus 1954 wordt inderdaad daartoe besloten. Volgens een ander, meer flatterend verhaal is de auto vernoemd naar de vrouw van Carl Borgward, Elisabeth; Isabella zou de Spaanse vertaling van haar naam zijn. De 4,40 meter lange Isabella is uitgerust met een 1.493 cc viercilinder die 60 pk levert, waarmee een topsnelheid van 135 km/h bereikt kan worden.
 
Carrera Panamericana
De Isabella komt precies op het goede moment, namelijk op het hoogtepunt van het zogenaamde ‘Wirtschaftswunder’. In het eerste halfjaar worden er ruim 11.000 van verkocht, een jaar na introductie hebben al 25.000 exemplaren de fabriek in Bremen verlaten. In de toerwagenklasse tot 1.600 cc wint coureur Adolf Brudes met zijn Isabella de beruchte Carrera Panamericana (een straatrace over 3.070 km) van 1954 met een gemiddelde snelheid van 113 km/h. In het daaropvolgende jaar worden op basis van de Isabella een Combi en een sportieve TS (Touring Sport) versie met 75 pk en een topsnelheid van 150 km/h voorgesteld.
In 1957 verschijnt de fraaie, en meest bekende, Isabella Coupé, eveneens met de 75 pk sterke 1,5 van de TS. Er worden een kleine 10.000 exemplaren van verkocht. Op basis van deze Coupé ontwikkelt carrosseriebouwer Deutsch in Keulen een fraaie Cabriolet, die met slechts 29 gebouwde exemplaren een echte rariteit vormt. In 1961 gaat Borgward failliet, waardoor er een abrupt einde komt aan de productie.

Technische gegevens Borgward Isabella

TypesedanTS sedan
Bouwjaren1954-19611955-1961
Bouwwijze4 cil., lijn4 cil., lijn
Cilinderinhoud1493 cc1493 cc
Brandstofbenzinebenzine
Aandrijvingachterachter
Vermogen60 pk/4700 tpm75 pk/5200 tpm
Koppel-108 Nm
Lengte439 cm439 cm
Breedte170 cm170 cm
Hoogte146 cm146 cm
Wielbasis--
Massa1020 kg1020 kg
Topsnelheid135 km/h150 km/h
Acceleratie25 s18 s
Prijs--
Productieaantal193.299193.299

Foto's en video's bij dit artikel

Borgward Isabella TS sedan Borgward Isabella coupé Borgward Isabella coupé
Borgward Isabella Borgward Isabella Borgward Isabella