Klassiekergids

Subaru Leone (1971-1994)

    Print     Mail
Vierwielaandrijving was in de vroege jaren ‘70 weliswaar nog niet standaard voor Subaru; als optie was het wel al verkrijgbaar. En het werd bovendien relatief veel verkocht op de Leone, die zijn introductie in 1971 beleefde. In combinatie met de viercilinder boxermotor vestigde het eigenzinnige Japanse Subaru daarmee de peilers waarop de organisatie tot op de dag van vandaag rust. De eerste serie Leones was leverbaar van 1971 tot en met 1979 en kwam in een keur aan uitvoeringen. Subaru was voor het ontwerp de samenwerking aangegaan met Datsun/Nissan en dat zag je terug in de lijnvoering van de Leone. Naast de vierdeurs sedan was er bijvoorbeeld ook een tweedeurs sedan; een tweedeurs coupe; een pick up en een vijfdeurs station-uitvoering. Wie niet voor vierwielaandrijving koos, kreeg zijn Leone met de aandrijving op de voorwielen. De boxermotor had een inhoud van 1.4- of 1.6 liter en was gekoppeld aan een handgeschakelde vier- of vijfbak of aan een automaat met drie versnellingen. In 1977 was de auto weliswaar al gefacelift, maar de introductie van de ‘serie 2’ gaat pas twee jaar later de boeken in. Deze werd gebouwd tot 1989 en was wederom verkrijgbaar in een brede schakering van uitvoeringen, inclusief een driedeurs hatchback. De vierwielaandrijving kwam nu met een hoge- en lage gearing die in was te schakelen met een eenvoudige druk op de knop. Vanaf 1984 is er derde generatie die ook met een 1.8 liter turbo-motor met multipoint brandstofinjectie leverbaar wordt, maar nu nog maar in drie varianten leverbaar is: als sedan, stationwagon en driedeurs hatchback. Tegen die tijd was het model ook volop leverbaar in Europa, als 1.6 DL; 1.6 GL; 1.8 DL and 1.8 GL met permanente vierwielaandrijving. Overigens is de Leone tevens onder een keur aan andere namen aangeboden in diverse markten; bij ons dus als Subaru GL en –DL, maar voor weer andere markten bijvoorbeeld ook als Subaru Loyale of Subaru Omega. In 1994 kwam het einde van de Leone-productie in zicht. De auto werd dat jaar opgevolgd door de Impreza. Met dat model oogstte Subaru veel succes in de rallysport, maar met de Leone begon men daar overigens al mee. Tussen 1980 en 1989 reed een fabrieksteam in een Leone Turbo met een aantal gerespecteerde coureurs waaronder Ari Vatanen en Per Eklund.

Foto's en video's bij dit artikel

Subaru Leone Subaru Leone Subaru Leone
Subaru Leone Subaru L-serie Subaru L-serie