Klassiekergids

Simca 1300/1500-reeks (1963-1976)

    Print     Mail
Simca had in de jaren vijftig en zestig veel succes met hun Aronde. Maar toen er in 1963 een opvolger voor dat model werd onthuld, bleek dat de Fransen hadden besloten dat ze dat beter onder een andere naam konden doen: het werden de Simca’s 1300 en -1500.
Opnieuw waren het ruime sedans met joekels van kofferruimtes. De vormgeving was eenvoudig, maar voor 1968 vooral gedistingeerd. Simca had zijn best gedaan de raamstijlen zo dun mogelijk te houden en een zo groot mogelijk glasoppervlak te creëren. Het zicht van binnenuit was dan ook uitstekend. Zoals de toch wat saaie modelnaam al aangaf kon je de auto met een 1,3- of met een 1,5-liter motor krijgen. In het eerste geval had hij een vermogen van 61 pk; de 1500 kwam met 81 pk. De topsnelheid kwam daarmee respectievelijk op 135- en 150 km/h. Standaard kwam de auto met een handgeschakelde vierbak met stuurversnelling, maar 1500-klanten konden ook kiezen voor vloerversnelling of zelfs voor een automaat.
In 1964 volgde de Familial: een stationwagon-uitvoering die met een bijzondere achterklep kwam: om ‘m helemaal te openen liet je eerst de achterruit zakken, waarop het geheel kon worden neergeklapt. Nadeel was dat deze versie niet met achterruitverwarming kon worden uitgerust. Een ander opmerkelijk detail van de Familial was de vloer van de 1500-versie: die kon worden uitgenomen, om er vervolgens met de hulp van een viertal bijgeleverde pootjes een picknicktafel van te maken.
In 1966 werden zowel de 1300 als de 1500 gefacelift en verschenen de namen 1301 en 1501 voor het eerst. De wijzigingen waren niet gering: neus en kont waren verlengd en het interieur werd vrijwel compleet vernieuwd. Vanaf 1969 verschijnen de Special-uitvoeringen die net wat sportiever werden uitgerust. Dankzij aangepaste nokkenas en zuigers nam het vermogen toe tot maximaal 95 pk. Ook kwam er een stabilisatorstang en een houten stuurtje. In 1975 is het afgelopen en lopen de laatste 1301’s en 1501’s van de band van de Simca-fabriek in Poissy, vlakbij Parijs. Tegen die tijd was Simca in handen gekomen van het Amerikaanse Chrysler-concern en onthulde het merk onder de vleugels van Chrysler een opvolger: de nieuwe Simca 1307.

Foto's en video's bij dit artikel

Simca 1300-1500 Simca 1300-1500 Simca 1300-1500