Klassiekergids

BMW 3-serie (E21) (1975-1983)

    Print     Mail
In München presenteert BMW de eerste 3-serie (E21), als opvolger van de befaamde 02-serie. De sobere 1502 blijft als instapmodel voor het BMW-programma in productie. De Dreier uit 1975 vertoont grote gelijkenis met de grotere 5-serie en deelt bijna alle motoren met dat model. Ook bij de 3-serie is grote aandacht besteed aan de passieve veiligheid, met grote kreukelzones plus passagierskooi en een met zachte materialen bekleed interieur. Die veiligheidsverhogende maatregelen kosten echter de nodige extra ruimte en staal, waardoor de 3 een stukje groter (6 cm langer) en zwaarder uitvalt dan de lichtvoetige 02.
Kritiek op de in vergelijking met de voorganger minder strakke wegligging blijft dan ook niet uit. Ook over de nogal eenvoudig vormgegeven achterzijde is niet iedereen positief, reden voor BMW om achteraf nog een zwarte kunststof strip tussen de achterlichten te monteren. Er zijn voorlopig uitsluitend viercilinders leverbaar. De uit de 02 bekende carburatiemotoren hebben voortaan meer vermogen (316 met 90pk, 318 met 98pk, 320 met 109 pk) en zijn geschikt gemaakt voor normale benzine (de tweeliter injectiemotor van de 320i ging terug van 130 naar 125 pk en loopt op super). Het dashboard is voor het eerst voorzien van de bekende, licht naar de bestuurder gebogen middenconsole, jaren later nog altijd het handelsmerk van BMW.
In 1977 worden beide 320’s vervangen door de zescilinder 320 en 323i, met 122 respectievelijk 143 pk. De 323i, met injectiemotor, is aan de achterzijde herkenbaar aan de uitlaatpijpen aan weerszijden van de kentekenplaat. Als goedkoper en zuiniger instapmodel wordt in 1981 de 315 geïntroduceerd, die de tot 75 pk geknepen motor uit de 316 onder de motorkap heeft. Eind 1982 wordt de nieuwe 3-serie (E30) als opvolger van de E21 voorgesteld; de 315 blijft echter nog tot december 1983 in productie. In totaal zijn van de E21 1.364.039 exemplaren gebouwd; het is de eerste BMW waarvan meer dan een miljoen exemplaren worden gebouwd.

Technische gegevens BMW 3-serie (E21)

Type315316318320i323iType
Bouwjaren1981-19831975-19801975-19801975-19771977-1982Bouwjaren
Bouwwijze4 cil., lijn4 cil., lijn4 cil., lijn4 cil., lijn6 cil., lijnBouwwijze
Cilinderinhoud1573 cc1573 cc1766 cc1990 cc2315 ccCilinderinhoud
BrandstofbenzinebenzinebenzinebenzinebenzineBrandstof
AandrijvingachterachterachterachterachterAandrijving
Vermogen75 pk/5800 tpm90 pk/6000 tpm98 pk/5800 tpm125 pk/5700 tpm143 pk/5800 tpmVermogen
Koppel110 Nm/3200 tpm125 Nm/4000 tpm145 Nm/4000 tpm175 Nm/4350 tpm190 Nm/4500 tpmKoppel
Lengte435 cm435 cm435 cm435 cm435 cmLengte
Breedte161 cm161 cm161 cm161 cm161 cmBreedte
Hoogte138 cm138 cm138 cm138 cm138 cmHoogte
Wielbasis256 cm256 cm256 cm256 cm256 cmWielbasis
Massa1010 kg1010 kg1020 kg1090 kg1110 kgMassa
Topsnelheid154 km/h160 km/h165 km/h182 km/h201 km/hTopsnelheid
Acceleratie14,8 s13,8 s11,9 s9,9 s8,3 sAcceleratie
Prijs-----Prijs
Productieaantal107.838337.03493.20998.899137.107Productieaantal

Foto's en video's bij dit artikel

BMW 316 BMW 316 BMW 318
BMW 320i BMW 320/6 BMW 323i