Klassiekergids

Lancia Fulvia (1963-1976)

    Print     Mail
Als Lancia de Fulvia onthult op de autosalon van Genève in 1963 is het merk nog onafhankelijk, maar halverwege de productieperiode van de Fulvia (in 1969) wordt Lancia ingelijfd door Fiat. Lancia maakte voor de oorlog al gebruik van V4-motoren, maar het exemplaar dat voor de Fulvia wordt ontwikkeld, is helemaal nieuw. Het compacte aluminium blok is ver naar voren in de carrosserie geplaatst onder een hoek van 45 graden en blijkt eindeloos op te kunnen worden gevoerd. De eerste Fulvia Berlina komt met 1098 cc en is goed voor 58 pk, maar later dat jaar komt er al een versie met dubbele Solex-carburateurs die 71 pk levert. De Berlina GT van 1967 is opgeboord naar 1216 cc en levert in die hoedanigheid 80 pk. Weer een jaar later volgt de GTE met 1298 cc en 87 pk en die krijgt gelijk bekrachtigde remmen. In 1969 wordt de auto gefacelift en krijgt hij de aanduiding ‘Serie 2’. De wielbasis wordt voor dit model een tikkeltje verlengd en hij is er al snel met vijfversnellingsbak.
Tussentijds wordt ook de Coupé geïntroduceerd in 1965. Ten opzichte van de sedan is het onderstel van die auto met vijftien centimeter ingekort. Onder de opvallend gelijnde motorkap staat nu een 1231 cc versie die 80 pk levert. Een 88 pk sterke versie komt nog datzelfde jaar en die heet Coupe HF. Naast meer vermogen beschikt de HF ook over aluminium deuren, motorkap en kofferdeksel en zijn de zijruitjes en de achterruit van kunststof. Eind jaren zestig, begin zeventig weet de Fulvia Coupé als rallyauto het leven van veel krachtigere auto’s zuur te maken. Hij schrijft het internationaal rallykampioenschap van 1972 op zijn naam en plaveit de weg voor nog veel meer Lancia-overwinningen. Naar aanleiding van de rallysuccessen verschijn verschillende speciale uitvoeringen. Vanaf 1971 is er de Rallye 1.3 HF met 101 pk en de Rallye 1.3 S met 92 pk. De Rallye 1.6 HF tenslotte meet 1584 cc en is goed voor 115 pk. Lancia’s Fulvia zijn nog altijd zeer betaalbaar, al is de Fulvia Sport een uitzondering op die regel. Deze versie kwam met een fraaie carrosserie van Zagato – geheel uit aluminium - en kon worden uitgerust met verschillende uitvoeringen van de roemruchte V4. In 1976 rolt de laatste Coupé van de band. De productie van de Berlina en de Sport is dan al vier jaar eerder gestopt.

Foto's en video's bij dit artikel

Lancia Fulvia 1e serie 1963 - 1964 Lancia Fulvia 2e serie 1969 - 1972 Lancia Fulvia 2e serie 1969 - 1972
Lancia Fulvia 2e serie 1969 - 1972 Lancia Fulvia Coupé Lancia Fulvia Coupé HF Lusso 1970 - 1973