Klassiekergids

Porsche 356 (1950-1965)

    Print     Mail
De veelbeschreven Porsche-historie begint natuurlijk met de 356. Of eigenlijk met een ‘stroomlijnwagen’ die toen nog geen typeaanduiding had. Voor de oorlog was een drietal van die sportwagens gebouwd door Doktor Porsche in het Oostenrijkse Gmünd. Zijn zoon Ferry had de lijnen getekend en de auto’s waren bedoeld voor een wedstrijd van Berlijn naar Rome. De 356 die er in 1950 uit voortkwam was in basis niet al te veel afwijkend van deze racewagens. 1950 was tevens het jaar dat Porsche een fabriek betrok in het Duitse Stuttgart en van daaruit kwam de productie op gang. Het eerste type 356 had nog een voorruit die uit twee vlakke stukken bestond, maar vanaf ’52 waren die vervangen door een enkel gebogen exemplaar. Motoren waren viercilinder boxers met een inhoud van 1.086; 1.268; 1.290 of 1.488 cc en het vermogen liep daarmee uiteen van 40 tot en met 60 pk.
De 356 was populair op circuits en in rallies en toen een 356 de Mexicaanse Carrera Panamericana op zijn naam schreef, besloot men een supersnelle versie te bouwen onder de naam ‘Carrera’. Deze had dubbele bovenliggende nokkenassen en kon tot ruim boven de 6.000 toeren worden opgejaagd. Het vermogen lag rond de 100 pk.
Na de 356 volgt in 1955 de 356A die tevens als Cabriolet en Speedster op de markt komt. De motor is nu opgeboord naar 1.582 cc en levert 60 tot 75 pk. De Speedster is er speciaal voor de Amerikaanse markt en slaat daar enorm aan.
In 1959 wordt de356A opgevolgd door de 356B. Bumpers en koplampen zijn hoger geplaatst en ook het interieur wordt onder handen genomen. Er komt een ‘Super 90’-uitvoering met 90 pk en verbeterde achterwielophanging en de Speedster heet vanaf nu Roadster. Ook van de 356B verschijnt natuurlijk weer een Carrera-versie. Dit keer heeft ‘ie 1.966 cc van liefst 130 of zelfs 155 pk. Schijfremmen rondom zijn standaard.
De laatste van de 356’s komt in 1963 op de markt en heet natuurlijk 356C. Schijfremmen rondom waren nu standaard en vermogens uit de1.582 cc boxer liggen nu standaard op 75 of 95 pk (de SC). Al na twee jaar komt er een einde aan de productie van de 356C: de 911 staat in 1965 immers al klaar als opvolger. De Nederlandse Rijkspolitie koopt dat jaar voor het eerste een aantal 356’s – vanzelfsprekend met een leuke korting omdat het model verdwijnt. Toch was dat niet de enige reden om voor de 356 te kiezen: een ander sterk argument was dat de auto’s – met hun luchtgekoelde boxermotoren achterin – geschikt waren om volgas achteruit over de vluchtstrook te kunnen rijden.

Foto's en video's bij dit artikel

Porsche 356 A Carrera Coupé 1956 Porsche 356 C Coupé 1964 Porsche 356 A Cabrio (Mj.1957)
De eerste politie-Porsche in 1960 | Foto: ANP Porsche 356 A Coupé - 1956 Porsche 356 A Carrera Cabrio - 1958