Klassiekergids

Ferrari Mondial (1980-1993)

    Print     Mail
Zoals Ferrari wel vaker deed, en doet, vernoemde het ook de Mondial naar een eerder model uit de vroege jaren vijftig. Dit keer was het echter geen racewagen, maar een 2+2 straatauto die in 1980 het levenslicht zag. In tegenstelling tot zijn voorganger (de 208-308-reeks) was de Mondial niet door Bertone, maar door Pininfarina ontworpen. Hij was hoekiger van vorm, maar bood dan ook meer ruimte van binnen, een verbeterde instap en een groter glasoppervlak wat het zicht natuurlijk weer ten goede kwam. De eerste serie werd aangeduid als ‘Mondial 8’ en kwam met een V8 met 214 pk en twee kleppen per cilinder. Deze motor was al eerder gebruikt in de 308 ‘Dino’ GT4 en was uitgerust met een Bosch-injectiesysteem. Ook het chassis was grotendeels gelijk aan dat van die auto, al was het ietsjes verlengd (100 millimeter). Twee jaar na de introductie kwam Ferrari met een nieuwe versie op de proppen: de Mondial Quattrovalvole (ook wel QV), waarbij de cilinderkoppen nu waren uitgerust met vier in plaats van twee kleppen per cilinder. Het vermogen nam toe naar 240 pk.
Alweer een jaar later werd de reeks uitgebreid met een cabriolet. Nadeel van die auto was dat er minder ruimte overbleef voor de twee achterstoelen, dit om ruimte te kunnen bieden aan de kapconstructie.
In de eeuwige zucht naar meer vermogen moest ook de Mondial er aan geloven. Voor 1985 werd de V8 opgeboord naar een inhoud van 3185 cc en daarmee kwam het vermogen op 270 pk. Vanaf 1987 is er ABS. De laatste versie zou de Mondial t worden, die in 1989 werd geïntroduceerd. De wijzigingen waren zowel aan de buitenzijde als binnenin en onder de motorkap te vinden. De meest in het oog springende wijzigingen zijn de meegespoten bumpers, de zwarte onderzijde van de carrosserie en andere deurklinken, maar onder de kap gebeurde nog veel meer. In plaats van dwars- was de V8 nu in lengterichting geplaatst, terwijl de versnellingsbak wel in zijn oude positie bleef staan. Er werd tevens een sperdifferentieel gemonteerd en voor de liefhebbers was er een semi-automatische bak leverbaar – ‘Valeo’ genaamd. De V8 werd nog een keer verder uitgeboord naar 3.4 liter en leverde daarmee 300 pk. Tot aan 1993 was de Mondial zowel in coupé als cabrioletvorm te koop en daarmee was het model liefst dertien jaar leverbaar. Met een kleine 7000 gebouwde exemplaren een regelrecht succesnummer.

Foto's en video's bij dit artikel

Ferrari Mondial Ferrari Mondial Ferrari Mondial
Ferrari Mondial