Klassiekergids

International Harvester Scout (1961-1980)

    Print     Mail
Vrachtwagenfabrikant International Harvester is in Nederland en België maar mondjesmaat bekend, maar met de komst van de Scout 80 – introductie in de VS: januari 1961 – kwam daar verandering in. De Scout moest een concurrent van de Jeep worden, maar was met zowel twee- als vierwielaandrijving leverbaar. De oorspronkelijke viercilinder waarmee hij geleverd werd was een gehalveerde V8 die International Harvester in zijn trucks schroefde. De motor leverde 93 pk en was gekoppeld aan een driebak. De Scout was in slechts twee jaar tijd ontwikkeld en Ted Ornas, de ontwerper, had daarbij de opdracht gekregen om “iets te ontwerpen om het paard te vervangen”. Hij kwam op het idee om de carrosserie grotendeels van plastic te maken. Dat bleek uiteindelijk te duur, dus werd het toch gewoon staal. Er verschenen verschillende varianten, van softtop tot complete campers. Medio 1965 wordt de Scout gemoderniseerd en in 1971 wordt de Scout II geïntroduceerd. Intussen verschenen er ook meer versie van de Scout, de Scout 800 bijvoorbeeld, met V8 en meer luxe. Er volgt ook nog een zescilinder in lijn die bij American Motors wordt ingekocht en een diesel van Nissan. Een van de meest memorabele Scout-momenten vindt plaats in november 1977, als een Scout S.S. II (S.S. stond voor Super Scout) als eerste 4WD over de finishlijn komt van de zware rally ‘Baja 1000’ op het Mexicaanse schiereiland Baja California.
Op 21 oktober 1980 rolt de laatste Scout van de band en tegen die tijd waren er bijna 533.000 gebouwd. Opvallend is dat de basisdelen van de carrosserie al die tijd gelijk zijn gebleven.

Foto's en video's bij dit artikel

International Harvester Scout International Harvester Scout International Harvester Scout