Klassiekergids

Ford Fiesta (1975-1983)

    Print     Mail
Beïnvloed door de oliecrisis van begin jaren zeventig, wilde Ford dolgraag een auto om te kunnen concurreren met de nieuwe lichting van moderne kleintjes: Renaults 5, Volkswagens Golf en Fiats 127 bijvoorbeeld. Eind 1975 was de auto klaar en was de naam na eindeloos veel touwtrekken bekend: Fiesta. In 1976 belandde hij in de showrooms. Het was een tamelijk hoekig gevormd wagentje geworden met een compleet nieuwe viercilinder onder de motorkap. De motoren werden in Spanje gebouwd, maar de assemblage van de auto’s zelf gebeurde zowel in het Engelse Dagenham als in het Duitse Keulen. In Saarlouis, eveneens in Duitsland, werden Fiesta’s voor de Amerikaanse markt gebouwd, en voor die auto’s was de cilinderinhoud opgeboord naar 1,6-liter. Europa moest het doen met een 1,0 die eigenlijk een 0,95 was, een 1,1, een 1,2 en een 1,3. De auto sloeg bijzonder goed aan en verkopen waren enorm. Al in januari 1979, drie jaar na de introductie, rolde de miljoenste Fiesta van de band. Vanaf 1980 was er de 1.3 Supersport en een jaar later de XR2, die met de (Amerikaanse) 1.6 liter motor kwam. Die laatste accelereerde in 9,3 seconden naar de 100 km/h-grens en had een top van 169 km/h. De meest opmerkelijke variant is zonder twijfel de blits uitziende Healey Fiesta: een 105 pk sterke versie die zwaar onder handen was genomen door Donald en Geoffrey Healey (van Austin-Healey-faam). Het idee was om deze auto als topmodel in Amerika te gaan verkopen, maar het bleef bij een prototype. In 1981 werd de Fiesta licht gefacelift met grotere bumpers en een iets ander interieur om twee jaar later opgevolgd te worden door een heel nieuw model: de Fiesta mk2.
 

Foto's en video's bij dit artikel

Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta
Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta