Klassiekergids

Lotus Eclat (1975-1980)

    Print     Mail
De vierzits Lotus Elite (Type 75) was uiterst luxe uitgerust en modern van vorm. Een beetje Lotus-fan zal dan denken dat er de nodige concessies waren gedaan door Lotus-baas Colin Chapman, bovenal een voorvechter van een zo laag mogelijk gewicht om z’n auto’s goed te laten presteren. Toch was dit alles niet zo heel vreemd. De Elite – gebouwd vanaf 1974 – was immers vooral gericht op de Amerikaanse markt. En Amerikanen: die waren toen al niet gek van een beetje luxe. In de V.S. werd de apart gevormde Lotus echter maar lauwtjes ontvangen. Om het design te typeren had men het zelfs over ‘een vertrapte AMC Gremlin’ en daar had ‘ie ook wel iets van weg, met name door de station-achtige achterzijde met brede c-stijlen. Het was voor Lotus reden om met een andere versie te komen die niet de typerende achterkant had met het naar boven klappende achterruitje, maar een veel gewoner kofferdeksel. Het werd de Eclat die in 1975 werd geïntroduceerd in Londen. Halverwege de achterste zijruiten liep het dak nu veel schuiner naar beneden om uit te komen in een vaste ruit. Daaronder zat een gewone kofferbak. Ook nu waren er weer vier varianten qua uitrustingsniveau: de Eclat 521, 522, 523 en 524. In maart 1977 volgde de Elan Sprint, een op de 520 en 521 gebaseerd model, altijd wit gelakt, waarvan er relatief veel werden verkocht. In 1980 is er een facelift waarbij alle modellen een vijfbak krijgen, een geïntegreerde voorspoiler, gewijzigde dorpelpanelen en achterlichten plus een wat ander interieur. Een echte bestseller wordt de Eclat – ondanks zijn goede bedoelingen – trouwens niet. Tussen 1975 en 1982 worden er 1.522 verkocht: een stuk minder dan van de Elite. Het mag dan ook verbazingwekkend worden genoemd dat er in 1985 een sterk gemoderniseerde Eclat op de markt kwam: de Lotus Excel.

Foto's en video's bij dit artikel

Lotus Eclat