Klassiekergids

Toyota Corolla (1966-heden)

    Print     Mail
Bij de naam Toyota Corolla zal niet iedereen direct aan een klassieker denken. Logisch, want het model was tot en met 2007 nog altijd in showrooms en vooral: op straat te vinden. Maar nu de Corolla van de twaalfde (!) generatie is opgevolgd door de Auris en bovendien de eerste vier generaties Corolla belastingtechnisch als klassieker zijn te bestempelen, is het daarom helemaal niet zo vreemd. Voor de Corolla is vanaf nu een bijrol weggelegd: hij is alleen nog te koop als vierdeurs sedan.
Wereldwijd zijn er meer dan 30 miljoen Corolla’s aan de man gebracht, maar een exemplaar van de eerste generatie is niettemin schaars. Die auto werd in 1966 voor het eerst voorgesteld maar was toen nog alleen voor de Japanse markt. Codenaam: KE10. Er was een coupé, een sedan en een stationwagon en deze kwamen van huis uit met een 1.1 liter viercilinder die dwars onder de motorkap stond. Een handgeschakelde vierbak dreef de starre achteras (met bladveren) aan. Vermogen: 48 pk, maar vanaf 1969 is er ook een iets zwaardere motor leverbaar met 60 pk. De tweede generatie (KE20) volgt in 1970. Hij was ietsjes groter en had ook meer vermogen: 73 pk. Een automaat was voor het eerst leverbaar, en een jaar later was er tevens een 1.6 liter motor met 102 pk te krijgen. De KE30 van 1974 is een flinke stap voorwaarts. De auto wordt een stuk vierkanter, groeit stevig en komt met een gescheiden hydraulisch remsysteem met schijfremmen voor. Er zijn sedans met twee en met vier deuren, er is een tweedeurs coupé (KE35) en verschillende besteluitvoeringen, waaronder een gesloten driedeurs-variant. De 1.2 en 1.6 liter motoren zijn nog altijd de standaard, maar er zijn meerdere varianten waaronder zelfs een twincam. De Sportswagon (KE50) is een opmerkelijke variant die het midden houdt tussen een stationwagon en een coupé. Het tussenmodel KE60 is in Nederland nooit geleverd, want in 1979 wordt de KE30-serie opgevolgd door de nog veel hoekiger KE70. Met uitzondering van de stationwagons hebben deze Corolla’s voor het eerst schroefveren achter en voor het eerst was er een 1.839 cc dieselmotor met 58 pk. In Japan wordt in datzelfde jaar de Corolla II gelanceerd, die ook in Nederland op de markt komt, zij het onder een andere naam: Tercel. Het was de eerste voorwielaangedreven versie, want alle Corolla’s daarvoor hadden hun aandrijving op de achterwielen.

Foto's en video's bij dit artikel

Toyota Corolla 1966 Toyota Corolla 1970 Toyota Corolla 1974
Toyota Corolla 1974 Toyota Corolla 1979 Toyota Corolla 1983