Klassiekergids

Volvo 240 (1974-1993)

    Print     Mail
Volvo’s populaire 120-serie - beter bekend als Amazon - kreeg in 1966 een opvolger: de 140-serie. Een uiterst eenvoudig vormgegeven auto met een zee aan ruimte en een oersterke constructie. Deze bleef tot 1974 in productie, relatief kort voor Volvo-begrippen. Maar de opvolger die dat jaar verscheen, de 240-serie, was dan ook in veel opzichten gelijk aan de 140. De motor was weliswaar vernieuwd – met een bovenliggende nokkenas, meer cilinderinhoud (1.986 cc) en meer vermogen (82 pk). En ook de wielophanging was danig aangepast met McPherson-veerpoten vooraan. Maar qua vormgeving waren de wijzigingen uiterst subtiel gehouden. Nog altijd was dit een grote rechthoekige Volvo met eenvoudige lijnen. Typisch Zweeds vormgegeven, zegt men nu.
De hele neuspartij tot aan de voorruit was trouwens wel nieuw, maar week maar weinig af van zijn voorganger. Opvallendste veranderingen zitten hem in het front. In plaats van ronde waren er nu grote vierkante koplampen, een zwarte kunststoffen grille en grote lichtclusters voor stads- en knipperlichten op de zijkanten. Ook de voor- en achterbumper waren fors gegroeid. Tussen 1978 en 1980 was er de 242 GT die eerst 123 en later 140 pk had. Deze kwam met een scala aan zaken die normaal in de optielijst waren te vinden. Van lichtmetalen wielen tot stuurbekrachtiging en van een speciaal interieur tot een aangepast onderstel. Met 2.200 gebouwde exemplaren nu de meest gewilde. Van de Volvo 240 sedan en stationwagon werden er in totaal 2.685.171 exemplaren gebouwd. Verschrikkelijk veel voor de relatief kleine Zweedse fabrikant, maar dat aantal werd dan ook uitgesmeerd over een hele lange periode: van 1974 tot en met 1993. Belastingvrije exemplaren doen het tegenwoordig goed op de tweedehands markt. Recentere 240’s worden hier nog opvallend vaak dagelijks ingezet door hun eerste eigenaar.

Foto's en video's bij dit artikel

Volvo 240 Volvo 240 Volvo 240 Estate
Volvo 240 - interieur Volvo 240