Klassiekergids

Toyota Corolla (1970-1978)

    Print     Mail
Corolla staat voor de kroon van blaadjes op een bloem, maar de naam heeft wereldwijd meer bekendheid verworven door de Toyota die ernaar vernoemd werd. De eerste Toyota Corolla had in 1966 al het levenslicht gezien, maar was dat jaar nog vooral gericht op de thuismarkt. Japan dus. Vanaf eind jaren zestig kwam de export op gang, en snel ook. Door zijn goede prijs-kwaliteitverhouding schoten de verkoopcijfers wereldwijd al snel omhoog. De opvolger die in 1970 kwam was dus voorbestemd een minstens zo’n groot succesnummer te worden, en inderdaad: dat gebeurde. Onder motorkap van deze Toyota lag een 1.166 cc viercilinder met 73 pk en daardoor was de Corolla tot een topsnelheid van 145 km/h in staat. De basis-sedan kostte 8.100 gulden in 1973. Eind 1974 werd de carrosserie ingrijpend vernieuwd en werd de nieuwe Corolla die daardoor ontstond met KE30 aangeduid. Deze bleef technisch trouwens identiek aan zijn voorganger met uitzondering van de komst van een gescheiden remsysteem met schijven voor. De starre achteras met halelliptische bladveren bleef gewoon gehandhaafd. Om te zien was deze Corolla niettemin aanmerkelijk moderner, al was het alleen al doordat hij fiks was gegroeid: de KE30 werd 7 centimeter langer en 5,5 centimeter breder ten opzichte van zijn voorganger. Er zijn ook fraaie coupéversies van de vroege Corolla’s gebouwd – sommige heten gewoon Coupé, andere zijn Sprinter of Liftback genoemd en daarvan zijn er weer uitvoeringen met Twincam-cilinderkop en dubbele carburateurs – maar deze zijn niet allemaal naar Europa gekomen. De meeste snelle versies bleven voorbehouden voor de Japanse en Amerikaanse markt. In Nederland was de KE30 overigens leverbaar met twee transmissies: een handgeschakelde vierbak of een automaat met twee versnellingen die volgens de fabrikant bijzonder soepel schakelde. Daar dankte hij ook zijn naam Toyoglide aan.

Foto's en video's bij dit artikel

Toyota Corolla 1970