Klassiekergids

BMW 2002 turbo (1973-1974)

    Print     Mail
Eén maand voor de oliecrisis in alle hevigheid toeslaat, presenteert BMW op de IAA in 1973 nog een benzineslurper van formaat: de 2002 Turbo. Al eerder, in 1972, experimenteerde BMW met een tweeliter viercilinder turbomotor van 280 pk. Deze werd ingebouwd in een spectaculair prototype, dat echter nooit in productie ging, maar wel hints weggaf van het toekomstige BMW in- en exterieurdesign.
Na veel testwerk in de Europese toerwagenkampioenschappen is de 1.990 cc motor nu rijp voor serieproductie en wordt deze geïmplanteerd in de 2002. Daarmee is het de eerste Europese in serie gebouwde productiewagen met een turbo. Dankzij de turbolader, die 100.000 tpm kan draaien, schopt de motor het tot 170 pk. Goed voor een acceleratie van 0 naar 100 in 6,9 seconden en een maximale snelheid van 211 km/h. De 2002 Turbo maakt aan de buitenzijde geen geheim van zijn potentie: een grote voorspoiler met de type-aanduiding in spiegelschrift moet ervoor zorgen dat andere Autobahngebruikers de Turbo in hun spiegel herkennen en naar rechts gaan… Hoezo Überholprestige? De wielkasten zijn fors uitgebouwd en op de achterklep is een grote spoiler geplaatst.
Later verdwijnt het aanmatigende opschrift onder politiek/maatschappelijke druk van de voorbumper. In 1973 en 1974 worden slechts 1.672 exemplaren gebouwd.

Technische gegevens BMW 2002 turbo

Type2002 turbo
Bouwjaren1973-1974
Bouwwijze4 cil., lijn
Cilinderinhoud1990 cc
Brandstofbenzine
Aandrijvingachter
Vermogen170 pk/5800 tpm
Koppel-
Lengte423 cm
Breedte159 cm
Hoogte141 cm
Wielbasis-
Massa1080 kg
Topsnelheid211 km/h
Acceleratie6,9 s
Prijs-
Productieaantal1.672

Foto's en video's bij dit artikel

BMW 2002 turbo BMW 2002 turbo BMW 2002 turbo
BMW Turbo protoype