Klassiekergids

Mercedes-Benz S-klasse W108 (1965-1972)

    Print     Mail
Na de ‘Heckflosse’ met zijn typerende staartvinnetjes, vonden pers en publiek de nieuwe Mercedes S-klasse in 1965 eigenlijk tamelijk sober. Dat ontwerper Paul Bracq echter een tijdloos ontwerp afleverde blijkt nu wel. Want zelfs vandaag de dag is een S-klasse uit de W108-serie (de fabrieksaanduiding) nog een fraaie auto. Klassiek, maar nog altijd niet heel erg gedateerd. De nieuwe S-klasse kwam in de loop der jaren (1965-1972) in een keur aan uitvoeringen, maar had altijd een potente motor. De 250 S vormde de basis met een 2.496 cc zes-in-lijn motor, goed voor 130 pk en een topsnelheid van 180 km/h. Daarboven stond de luxere 250 SE en aan de top vond je de 300 SE. Die laatste was ronduit superluxe met een dashboard van prachtig wortelnotenhout, standaard automaat en elektrisch bedienbare ruiten. De V8 met een inhoud van 3.499 cc leverde in dit geval 200 pk en daarmee kon de 200 km/h-grens worden gepasseerd. Nog geen jaar na de introductie was er tevens een versie met tien centimeter langere wielbasis leverbaar, die 300 SEL heette, met de ‘L’ voor Lang. In 1967 werden de 250 S en -SE vervangen door de 280 S en -SE (nu met 2.778 in plaats van 2.496 cc zescilinders) en werd de 300 SE geschrapt. Het absolute topmodel - de 300 SEL 6.3 - verscheen een jaar daarna. Deze had de motor die ook in de überlimousine van Mercedes-Benz, de 600, was te vinden: een V8 met een inhoud van 6.332 cc en een vermogen van 230 pk. Luchtvering was hierbij net als de 600 standaard. Een jaar later is er ook een versie met 3.5 liter V8 en alweer een jaar later wordt die motor (3.499 cc – 170 pk) ook in de 280 SEL geschroefd. In 1972 valt het doek voor dit model. Echte liefhebbers van deze auto horen de film ‘The Driver’ uit 1978 te hebben gezien.

Foto's en video's bij dit artikel

Mercedes-Benz S-klasse W108 Mercedes-Benz S-klasse W108 Mercedes-Benz S-klasse W108
Mercedes-Benz S-klasse W108 Mercedes-Benz S-klasse W108 Mercedes-Benz S-klasse W108