Klassiekergids

Ford Customline (1952-1956)

    Print     Mail
Voor de Amerikaanse markt was het in de vroege jaren vijftig al heel normaal om vaak en veel te vernieuwen, en modeljaar 1952 deed daar niet voor onder. Ford presenteerde de 5 meter 2 lange Customline, en die maakte onderdeel uit van een compleet nieuw gamma (bestaand uit de Mainline, Customline en Crestline). Deze was stukken uitbundiger dan zijn voorgangers. De sedan had voor het eerst een gebogen voor- en achterruit en was royaal voorzien van chroom. De klant kon kiezen uit een zes-in-lijn motor (3.523 cc - 101 pk) of een V8 (3.917 cc - 110 pk), waarvan die eerste nieuw was. Bovendien waren er verschillende uitvoeringen van elke ‘line’ met een sedan, coupé en stationwagon. Mensen die een cabriolet wilden, kwamen automatisch bij de Crestline uit, al waren dat er in Nederland niet veel, want met een prijs van 15.000 gulden was dat een serieus dure auto. Als sedan kostte de Customline met zescilinder bij ons 11.750 gulden, ook al niet mis. De ruimtevaart was begin jaren vijftig van grote invloed op auto-ontwerpers en dat zie je ook terug in deze Ford. De grille met raketvormige punt in het midden en stadslichtjes op de hoeken bijvoorbeeld. Maar vooral ook in het interieur met ‘flightstyle’ dashboard waarin heel veel klokjes zijn te vinden. Vanaf 1953 is rem- en stuurbekrachtiging tegen meerprijs leverbaar en weer een jaar later wordt de V8 vervangen door een moderner exemplaar met een enkele bovenliggende nokkenas per cilinderrij en 130 pk. Vanaf dan zijn ook elektrisch te openen ruiten en verstelbare stoelen te krijgen. Met ruim 1,8 miljoen exemplaren mocht Ford zeker niet klagen over de verkopen, al waren de Amerikanen toen al heel wat gewend als het op productie-aantallen aankwam.

Foto's en video's bij dit artikel

Ford Customline