Klassiekergids

BMW 02-serie (1966-1977)

    Print     Mail
BMW staat in 1966 aan de vooravond van een lange succesperiode: de compacte, tweedeurs (vandaar de type-aanduiding) 1600-2 is klaar voor productie. De eerste versie van de beroemde 02-serie wordt door Bild-Zeitung in Portugal tijdens foto-shoots gesnapt. Niet lang daarna, tijdens de feestelijkheden rond het 50-jarig bestaan van BMW, wordt de 1600-2 officieel voorgesteld; de 1.573 cc motor uit de vierdeurs BMW 1600 levert nu 85 in plaats van 83 pk.
De 4,23 m lange auto loopt daarmee maximaal 160 km/h op de Autobahn en spurt van 0 naar 100 in 13,5 seconden. Door de compacte afmetingen en relatief grote motor is de wagen temperamentvol en wendbaar en daarmee is de basis voor het BMW-succes gelegd. In 1967 volgen exotische varianten als de 1600 TI met een tot 105 pk opgevoerde 1.573 cc motor, en de 1600 Cabriolet, die bij Baur in Stuttgart wordt gebouwd (1.681 keer).
In 1968 maakt de 100 pk sterke tweeliter uit de 2000 en 2000 C zijn opwachting in de kleine BMW: de 2002 is een feit en blijkt een voltreffer. Het is met 325.836 exemplaren de meest verkochte versie. De spraakmakende prestaties maken de 2002 zeer geliefd, ook als race-auto. Een sterkere versie kan natuurlijk niet uitblijven en zo ontstaat de 2002 TI, met dubbele carburateurs en 120 pk. Dankzij het ‘bouwdoos’ principe kan BMW putten uit de motoren van de andere reeksen en het zal dan ook niemand verbazen, dat ook de 130 pk tweeliter met injectie uit de 2000 tii vanaf 1971 een plek krijgt in de 2002 tii. Daarmee is een topsnelheid van 190 km/h mogelijk. Datzelfde jaar wordt ook het tussenmodel 1802 (met 90 pk) toegevoegd en krijgt de Cabriolet een ontsierende rolbeugel alsmede de tweeliter motor van de 2002.
Op de RAI debuteert de Touring, met een grote achterklep en omklapbare achterbank. In 1973 krijgt de 02-serie een facelift, en komt de 2002 turbo op de markt. Wanneer de 3-serie in 1975 de 02 aflost, blijft de 1502 als instapper in productie. Het spaarmodel is kariger uitgerust en heeft de tot 75 pk geknepen 1,6 van de 1602 onder de kap. De 1502 blijft tot 1977 in productie.

Technische gegevens BMW 02-serie

Type15021600-2 / 1602180220022002 TI2002 tiiType
Bouwjaren1975-19771966-19751971-19751968-19751968-19711971-1975Bouwjaren
Bouwwijze4 cil., lijn4 cil., lijn4 cil., lijn4 cil., lijn4 cil., lijn4 cil., lijnBouwwijze
Cilinderinhoud1573 cc1573 cc1766 cc1990 cc1990 cc1990 ccCilinderinhoud
BrandstofbenzinebenzinebenzinebenzinebenzinebenzineBrandstof
AandrijvingachterachterachterachterachterachterAandrijving
Vermogen75 pk/5800 tpm85 pk/5700 tpm90 pk/5250 tpm100 pk/5500 tpm120 pk/5500 tpm130 pk/5800 tpmVermogen
Koppel------Koppel
Lengte423 cm423 cm423 cm423 cm423 cm423 cmLengte
Breedte159 cm159 cm159 cm159 cm159 cm159 cmBreedte
Hoogte141 cm141 cm141 cm141 cm141 cm141 cmHoogte
Wielbasis------Wielbasis
Massa980 kg940 kg980 kg990 kg990 kg1010 kgMassa
Topsnelheid155 km/h160 km/h165 km/h175 km/h185 km/h190 km/hTopsnelheid
Acceleratie14,5 s13,5 s12 s11 s10 s9,5 sAcceleratie
Prijs------Prijs
Productieaantal72.632268.01583.351325.83616.44838.703Productieaantal

Foto's en video's bij dit artikel

BMW 1600-2 BMW 1600-2 Cabrio BMW 1600 Cabriolet
BMW 2002 1973 BMW 2002 turbo BMW 1802