Klassiekergids

Volkswagen Scirocco (1974-1982)

    Print     Mail
Giorgetto Giugiaro tekent in 1968 twee ontwerpen voor de auto die later de Golf zou worden. Een daarvan wordt gekozen om ook als Golf gebouwd te worden, maar het tweede ontwerp - meer coupé-achtig van vorm - wordt niet afgekeurd, maar tevens in productie gebracht onder de naam Scirocco. De auto verschijnt net even eerder dan de Golf op de salon van Genève in maart 1974 en is direct leverbaar met drie viercilinders met die dwars onder de motorkap zijn gemonteerd, uiteenlopend van 1.093 tot 1.588 cc (50 - 85 pk) en stuk voor stuk uitgerust met bovenliggende nokkenas. Natuurlijk zijn dat motoren die ook in de Golf worden gemonteerd, want de Scirocco is in de basis gelijk aan die auto. Het verschil zit ‘m puur in de carrosserie, die niet in de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg wordt gebouwd, maar bij de firma Karmann in Osnabrück. Vanaf 1976 is er - net als bij de Golf - een GTI-versie leverbaar. Met 1.588 cc en 110 pk is die in staat om een topsnelheid van 185 km/h te halen: vijf kilometer meer dan de Golf, dankzij zijn meer aerodynamische vorm. De Scirocco is – ook weer net als de Golf I – een groot succes. Hij blijft tot 1981 in productie en tegen die tijd zijn er 504.196 exemplaren gebouwd. De opvolger die in 1982 werd voorgesteld maakte daarna nog altijd gebruik van de bodemplaat van de Golf I.

Foto's en video's bij dit artikel

Volkswagen Scirocco Volkswagen Scirocco