Klassiekergids

Rover P6 (1963-1977)

    Print     Mail
Met de komst van de Rover P6 in 1963 levert het Britse merk een hypermoderne auto met een evenzo moderne viercilinder. De P6 - officieel aangeduid met 2000 - had schijfremmen rondom en net als de P5 een zelfdragende carrosserie. De 1.978 cc vierpitter heeft een bovenliggende nokkenas en wordt steeds verder doorontwikkeld. Eerst komt hij met dubbele SU-carburateurs (de 2000 TC voor Twin Carburettor, vanaf 1966), maar vanaf 1973 neemt de cilinderinhoud toe van 1.978- naar 2.205 cc en gaat het vermogen van de oorspronkelijke 90 pk naar 124 pk. In het jaar van zijn introductie wordt de Rover P6 de allereerste Europese ‘Auto van het Jaar’.
Veel mensen herinneren hem zich door een aparte optie die leverbaar is: het reservewiel kan bovenop het kofferdeksel worden geschroefd. Vanaf 1968 is ook de lichtgewicht V8 (3.524 cc, 140 pk) onder de motorkap te vinden, die ook in de Rover P5B wordt gemonteerd. Deze versie werd niet P6B genoemd, zoals te verwachten is, maar simpelweg P6 3500. Een automaat is standaard voor die auto, maar vanaf 1971 wordt hij ook geleverd met een handbak. Dan gaat de V8 versie als P6 3500 S door het leven en levert de motor 161 pk. Deze auto heeft altijd een met vinyl overtrokken dak en blijft tot 1977 in de prijslijsten van Rover staan. Vanaf 1971 is trouwens ook de metalen grille vervangen door een exemplaar van kunststof. De Britse politie rijdt jarenlang in deze auto’s, maar de P6 vergaart ook roem door een tragisch ongeval: Prinses Gracia van Monaco, beter bekend als Grace Kelly, komt op 14 september 1982 om het leven achter het stuur van haar Rover P6 als zij in een haarspeldbocht nabij Monte Carlo een ravijn in rijdt.

Foto's en video's bij dit artikel

Rover P6 Rover P6 Rover P6
Rover P6 Rover P6 Rover P6