Klassiekergids

Renault 5 (1972-1984)

    Print     Mail
Voor 1972 heeft Renault al de compacte Renault 4, 8 en 10 in het gamma, maar de Renault 5, gelanceerd in januari 1972, is nog een stukje kleiner. De vorm van de auto is op zijn zachtst gezegd modern en kwam van Michel Boue. Hij paste als eerste schildbumpers toe – inmiddels doen alle autofabrikanten dat. Als het aan Boue had ligt, was de ‘R5’ trouwens nog vooruitstrevender geworden met achterlichten die doorlopen van boven tot onder, maar dat gebeurt uiteindelijk niet. Onderhuids leunt de 5 fors op de techniek van de Renault 4, met een in lengterichting geplaatste viercilinder die de voorwielen aandrijft. Hij varieert van 728- tot en met 1.397 cc. De eerste modellen hadden nog een ‘kapstok’-versnellingspook die uit het dashboard steekt, maar Renault verandert dit al vrij snel naar een op de vloer gemonteerde pook.
In Alpine-uitvoering is de Renault 5 stevig opgevoerd. De 1.397 cc motor levert nu 93 in plaats van 64 pk. Deze auto wordt ook ingezet op het circuit en in de rallysport en presteert daarin goed. In de Rally van Monte Carlo van 1977 worden ‘vijfjes’ zelfs eerste en tweede in een veld dat voornamelijk bestaat uit veel sterkere auto’s. In 1978 komt Renault met een groep 4 rally-versie die opmerkelijk breed is uitgebouwd én is voorzien van een turbo, gemonteerd op een in het midden geplaatste motor. Nog altijd met 1.297 cc, maar nu soms goed voor 250 pk! In handen van Jean Ragnotti blijkt hij onverslaanbaar. Tussen 1980 en 1986 verschijnen ook straatversies van deze auto, die nu aardig wat geld opbrengen. In de Franse fabriek werden er tussen 1972 en 1984 een enórme 5,47 miljoen Renaults 5 gebouwd. Daarvan zijn er opvallend weinig overgebleven, want het autootje roest hard. In Iran bouwt men de Renault 5 nog tot 2002, onder de naam Sepand.

Foto's en video's bij dit artikel

Renault 5 Renault 5 Renault 5
Renault 5 Renault 5 Renault 5
close