Klassiekergids

BMW Nieuwe Klasse (1961-1972)

    Print     Mail
BMW balanceert in 1959 op de rand van de (financiële) afgrond; slechts een wonder kan de firma redden van de ondergang. Dat wonder komt in de vorm van Herbert Quandt, die het merendeel van de aandelen opkoopt en voor een forse kapitaalinjectie zorgt. Daardoor krijgt BMW eindelijk de middelen om de broodnodige middenklasse sedan te ontwikkelen.
Op de IAA van 1961 is het zover: de BMW 1500 (ook wel ‘De Nieuwe Klasse’ genoemd) wordt aan het publiek getoond. Het design is in samenwerking met Michelotti tot stand gekomen en vertoont voor het eerst de kenmerkende Hofmeister-knik in de C-stijl. Het onderstel is voor die tijd ongekend stug. De nieuw ontwikkelde viercilinder van 1.499 cc levert 80 pk, voldoende voor een vlotte rijstijl.
De roep om meer vermogen blijft echter niet uit, en dus zien in 1963 de 10 pk sterkere 1800 met 1,8-liter viercilinder en de zeer sportieve 1800 TI het levenslicht. De snelle TI heeft 110 pk en daarmee kan een top van 175 km/h worden gehaald. Een sprintje naar de 100 km/h is mogelijk in 10,3 seconden. Voor die tijd sportwagenprestaties! Geen wonder dus, dat de pers zich een beetje zorgen maakt over het feit dat zo’n snelle automobiel nu voor veel mensen bereikbaar is. Men hoopt, dat de BMW-dealers zo verstandig zijn om de minder geoefende rijders de tammere 1800 te adviseren. Want: “…een auto met een dergelijk hoog prestatieniveau is niet bedoeld om er brood mee te gaan halen…”.
In 1964 wordt de 1500 door de 3 pk sterkere 1600 vervangen. Door de 1,8 te vergroten tot 1.990 cc haalt men nog meer pk’s uit de viercilinder. Deze motor wordt vanaf 1966 met 100 en 120 pk gebruikt voor de nieuwe 2000’s, luxueuze en snelle uitvoeringen van de Nieuwe Klasse. Het interieur is luxer aangekleed en uiterlijk is de auto herkenbaar aan de rechthoekige in plaats van ronde koplampen. Ook de achterlichten zijn groter en anders van vorm. De 120 pk versie met dubbele carburateurs vinden we in de 2000 TI (echter met het sobere uiterlijk van de 1800 TI) en 2000 tilux. Laatstgenoemde model wordt in 1969 vervangen door de 130 pk ophoestende 2000 tii, met injectie. In 1972 wordt de Nieuwe Klasse opgevolgd door de 5-serie.

Technische gegevens BMW Nieuwe Klasse

Type150018001800 TI20002000 TI / tilux2000 tiiType
Bouwjaren1961-19641963-19681963-19661966-19721966-19681969-1972Bouwjaren
Bouwwijze4 cil., lijn4 cil., lijn4 cil., lijn4 cil., lijn4 cil., lijn4 cil., lijnBouwwijze
Cilinderinhoud1499 cc1773 cc1773 cc1990 cc1990 cc1990 ccCilinderinhoud
BrandstofbenzinebenzinebenzinebenzinebenzinebenzineBrandstof
AandrijvingachterachterachterachterachterachterAandrijving
Vermogen80 pk/5700 tpm90 pk/5250 tpm110 pk/5800 tpm100 pk/5500 tpm120 pk/5500 tpm130 pk/5800 tpmVermogen
Koppel------Koppel
Lengte450 cm450 cm450 cm450 cm450 cm450 cmLengte
Breedte171 cm171 cm171 cm171 cm171 cm171 cmBreedte
Hoogte145 cm145 cm145 cm145 cm145 cm145 cmHoogte
Wielbasis------Wielbasis
Massa1060 kg1090 kg1120 kg1170 kg1150 kg1170 kgMassa
Topsnelheid148 km/h162 km/h175 km/h170 km/h180 km/h185 km/hTopsnelheid
Acceleratie16 s13,2 s10,3 s13 s12 s10,4 sAcceleratie
Prijs------Prijs
Productieaantal23.807102.09019.663120.49517.4401.922Productieaantal

Foto's en video's bij dit artikel

BMW 1500 BMW 1500 BMW 1800 1968
BMW 2000 BMW 2000 BMW 2000 tilux