Klassiekergids

Peugeot 104 (1972-1988)

    Print     Mail
Als Peugeot de 104 presenteert in 1972, is het merk trots te kunnen melden dat het de kleinste vierdeurs auto ter wereld kan aanbieden. ‘Huis-ontwerper’ Pininfarina had het supercompacte model voor Peugeot getekend. Om ruimte te besparen zijn niet alleen de wielen zo ver mogelijk op de hoeken van de carrosserie geplaatst, maar ook is zo min mogelijk ruimte voor de motor ingeruimd. Het 954 cc vierpittertje (50 pk) dat samen met Renault was ontwikkeld, was niet alleen dwars voorin geplaatst, maar ook nog eens onder een hoek naar achteren. Bovendien is de versnellingsbak direct onder het blok gemonteerd, net zoals de Mini dat in 1959 al had. Later kwam er ook een 72 pk sterke versie met een cilinderinhoud van 1.360 cc. Vanaf 1977 is de 104 leverbaar met een vijfde deur en is Peugeot opnieuw trots. Nu op de kleinste vijfdeurs ter wereld. Toen hij in 1985 uit de prijslijsten werd geschrapt, dacht iedereen dat het doek voor de 104 was gevallen, maar verdraaid: een jaar later werd hij opnieuw aangeboden. Pas in 1988 is het echt afgelopen. Al die tijd was er ook een, nog kortere, coupé-versie leverbaar. Die is niet alleen 19 centimeter korter, maar ook een stuk luxer. Eerst heet hij gewoon Coupé, later 104 ZL, -ZR en -ZS. Citroën levert trouwens ook een eigen versie van de 104 die LN heette, en Talbot verkoopt hem als Samba.

Foto's en video's bij dit artikel

Peugeot 104 Peugeot 104 Peugeot 104
Peugeot 104 Peugeot 104 Peugeot 104