Klassiekergids

BMW 507 (1956-1959)

    Print     Mail
Het noodlijdende BMW hinkt in de jaren ’50 op twee gedachten. Enerzijds presenteren de Beiers de meest luxueuze limousines en sportwagens, die met hun sterke zes- en zelfs achtcilinders voor de meeste mensen in het Europa van na WOII onbetaalbaar zijn. Anderzijds komt men tot het besef dat deze politiek niet winstgevend is; er moet op korte termijn een compacte, betaalbare auto komen voor de op gang komende massamotorisering van het publiek.
Zo kan het gebeuren, dat in 1955 zowel de Isetta als de 507 het levenslicht zien. In New York presenteert industrieel vormgever Albrecht Graf von Goertz zijn beeldschone, in opdracht van BMW ontworpen 507. De roadster met lange motorkap, compacte afmetingen en elegante lijnen is gebaseerd op de 502 limousine en maakt gebruik van diens 3,2-liter lichtmetalen V8 (de eerste ter wereld, tevens de eerste Duitse V8 van na WOII), voor de 507 echter opgevoerd tot 150 pk. Afhankelijk van de eindoverbrenging haalt de roadster daarmee 220 km/h. Met DM 26.500,- (plus DM 1.500,- voor de hardtop) is de 507 echter een echte droomauto, alleen weggelegd voor de rijken der aarde, waaronder Elvis Presley, die er ook één koopt. Tussen 1956 (het eerste productiejaar) en 1959 worden er slechts 254 exemplaren gebouwd, waarvan twee met een speciale carrosserie van Loewy en Michelotti.

Technische gegevens BMW 507

Type-
Bouwjaren1956-1959
Bouwwijze8 cil., V
Cilinderinhoud3168 cc
Brandstofbenzine
Aandrijvingachter
Vermogen150 pk/5000 tpm
Koppel-
Lengte440 cm
Breedte165 cm
Hoogte120 cm
Wielbasis-
Massa1315 kg
Topsnelheid220 km/h
Acceleratie9,4 s
Prijs-
Productieaantal254

Foto's en video's bij dit artikel

BMW 507 BMW 507