Klassiekergids

Lancia Fulvia Coupé (1965-1976)

    Print     Mail
Twee jaar na de introductie van de Fulvia sedan in 1963, kwam Lancia – zoals gebruikelijk voor het merk – ook met een coupé-versie op de proppen. Dit keer was de auto in huis ontworpen en dus niet, zoals meestal het geval was, door een onafhankelijke carrosseriebouwer. Wat betreft vorm verschilde deze auto drastisch van de wat saaie sedan. De schuin aflopende rand die over de gehele voorzijde en zijkanten van de auto loopt is nog altijd bijzonder fraai. Technisch verschilt hij niet zo gek veel met de Fulvia sedan, maar de aluminium viercilinder boxermotor – voor het eerst gebruikt in de Flavia van 1960 – was dan ook modern genoeg. De coupé is voorzien van versies met 1.216, en met 1.298 cc, maar dat zijn stuk voor stuk motoren met veel potentieel. Al snel wordt de coupé ingezet in de rallysport en dat blijkt een gouden greep. Het fabrieksteam van Lancia wordt drie jaar Europees, en twee jaar wereldkampioen met een Fulvia coupé, en dát komt ook de verkoop van het autootje ten goede. De HF-variant is het meest gewild. Deze snelle versie had een 1.584 cc motor met twee dubbele Weber-carburateurs en was goed voor 114 pk. In de productieperiode 1965 – 1976 werden er in totaal liefst 140.454 Fulvia Coupés aan de man gebracht. Serieus veel als je nagaat dat er van de sedan 192.097 werden verkocht, terwijl dat voor Lancia al een recordaantal was. Er waren trouwens ook Fulvia coupés die door carrosseriers waren gebouwd. Vignale en Coggiola bijvoorbeeld, maar ook Zagato. Van die laatste verscheen de Fulvia Sport Zagato zelfs in een oplage van 7.102 stuks.

Foto's en video's bij dit artikel

Lancia Fulvia Coupé Lancia Fulvia Coupé Lancia Fulvia Coupé
Lancia Fulvia Coupé