Klassiekergids

Jeep Wagoneer (1963-1991)

    Print     Mail
Over de oorsprong van de Sports Utility Vehicle wordt nogal eens gewichtig gedaan. Was het de Range Rover van 1970 die het genre deed ontstaan, of toch niet? De fans van Amerikaanse auto’s vinden van niet, want Jeep kwam al zeven jaar eerder – in 1963 dus – met hun Wagoneer. Het was een soort kruising tussen een stationwagon en een Jeep, en verkrijgbaar met twee- en vierwielaandrijving. De Wagoneer werd ontworpen door Brooks Stevens die ook voor het ontwerp van de klassieke Harley-Davidson stond en later de Excalibur Motorcar Company stichtte, een fabrikant van moderne replica’s van de Mercedes SSK.
De Wagoneer ontstond toen de Jeep-naam nog in handen was van autofabrikant Kaiser, maar in 1970 ging Jeep over naar AMC (American Motors Corporation) dat weer later opging in Chrysler en inmiddels toehoort aan het DaimlerChrysler-concern. In eerste instantie was de Wagoneer leverbaar met twee en met vier deuren, vanaf 1968 alleen nog maar als vierdeurs. De vroege modellen hadden altijd een zescilinder, maar van 1966 tot en met 1969 kon de Wagoneer ook met twee verschillende V8-motoren worden geleverd: eentje met een inhoud van 4.982 of 6.571 cc. Dit laatste model werd Super Wagoneer genoemd en was voor zijn tijd bijzonder luxe uitgevoerd, onder meer met stuur- en rembekrachtiging, airconditioning, getint glas en een multi-verstelbaar stuurwiel. Onder de leiding van AMC kwam de tweedeursversie terug in 1974, maar die kreeg toen wel een andere naam: Cherokee.
Ondertussen werd de Wagoneer steeds luxer en duurder. De Wagoneer Limited van 1978 kwam met alle mogelijke (elektrische) extra’s, maar was met een nieuwprijs van 10.500 dollar ongekend duur. Deze auto werd gekenmerkt door zijn nephouten zijpanelen aan de buitenkant. De zescilinder keert in de jaren tachtig terug en in 1984 krijgt de auto een nieuwe naam: Grand Wagoneer. Die blijft tot 1991 in productie.

Foto's en video's bij dit artikel

Jeep Wagoneer