Klassiekergids

Jeep CJ-5 (1954-1983)

    Print     Mail
De historie van de Jeep voert natuurlijk terug naar de Tweede Wereldoorlog, waar de auto’s, gebouwd door verschillende Amerikaanse fabrikanten, een heldhaftige rol speelden in handen van de geallieerden. Maar na de oorlog slaat het onvermoeibare voertuigje ook aan bij burgers en buitenlui en ontstaat daardoor de Jeep CJ – voor Civilian Jeep. Na de CJ-2 tot en met CJ-4, gebouwd door de fabrikanten Willys en Kaiser, verschijnt in 1954 de CJ-5, nu uitsluitend gebouwd door Kaiser. Eerst nog met een viercilinder lijnmotor, maar later met een V6. De CJ-5 is verreweg de populairste van alle burgeruitvoeringen, al is het alleen al omdat deze variant bijna drie decennia achtereen gebouwd wordt. Tussen 1954 en 1983 worden 603.303 stuks gemaakt die steeds een stukje luxer zijn. In de tussenliggende periode worden de productierechten van de auto verkocht aan American Motors (in 1970) en maakte de V6-motor (die hij sinds 1965 had) plaats voor een zes-in-lijn van eigen fabrikaat met een inhoud van 3,8-liter of zelfs een V8 met sperdifferentieel (vanaf 1972). De spatborden en motorkap moeten daarvoor iets worden verlengd. In de Verenigde Staten zijn vooral de zogenaamde Renegade-versies populair. Al in 1955 verschijnt trouwens ook een CJ-6 met een 51 centimeter langere wielbasis, en in 1976 volgde de CJ-7 met zelfs 76 extra centimeters tussen de wielen ten opzichte van de CJ-5, maar deze zijn allebei niet zo populair als de CJ-5. Pas in 1987 verdween de CJ-aanduiding toen de opvolger van de CJ-10 verscheen. Die auto heet Jeep Wrangler en wordt tot op de dag van vandaag gemaakt.

Foto's en video's bij dit artikel

Jeep CJ-5