Klassiekergids

Jaguar XJ Series II (1973-1979)

    Print     Mail
Nadat Jaguar van 1968 tot 1972 bijna 100.000 exemplaren van de XJ aan de man heeft gebracht, is het succes van deze auto wel duidelijk. Daarom is het zaak dat de opvolger er niet al te veel afwijkt en dat doet hij dan ook niet. De voornaamste verschillen met de Series I zitten in de neus van de auto. De grille op de eerste plaats, is lager en heeft een dikkere verchroomde omlijsting; de bumper is hoger gemonteerd, direct onder de dubbele ronde koplampen en de richtingaanwijzers zitten nu onder in plaats van boven die voorbumper. Binnenin verschilt vooral het dashboard. De instrumenten daarin zijn nu gerangschikt voor de neus van de bestuurder, in plaats van over de hele breedte van het interieur. Niet mooier, wel praktischer. Er was een 3,4- en een 4,2-versie waarvan de eerste 160 pk leverde; de tweede 172. Net als bij de Series I, is de zwaardere versie nu ook weer veel populairder. Er komt ook weer een XJ12-versie met een wat langere wielbasis en 5,3-liter V12, die bestaat uit twee aan elkaar gesmede zescilinders in lijn. Het allermooist zijn de coupé-versies die vanaf 1975 in de prijslijsten staan: de Jaguar XJ6 C en XJ12 C. Ze werden gekenmerkt door het gebrek aan een b-stijl en hedden een dak dat met vinyl was overtrokken. Van de Coupés werden tussen 1973 en 1979 precies 8.342 stuks verkocht; van de gewone XJ6 en XJ12 samen 93.121. Er zijn natuurlijk ook weer Daimler-varianten. Goed voor 21.120 stuks.

Foto's en video's bij dit artikel

Jaguar XJ Series 2 Jaguar XJ Series 2