Klassiekergids

Ford Capri III (1978-1987)

    Print     Mail
Als er in 1978 één auto was die puberjochies van heel West-Europa deed watertanden, dan was dat de Ford Capri III. Nou ja, samen met de Opel Manta B dan, want dat was een duidelijke concurrent. Ten opzichte van de Capri I en II maakte dit model een grote stap. Ford Duitsland investeerde dan ook tien miljoen mark om de auto te gaan bouwen. De derde Capri heeft dubbele ronde koplampen en – net zoals zijn voorgangers – een lánge motorkap. Daaronder trof je in eerste instantie vier- en zescilinders met een inhoud van 1.993- en 2.993 cc, al bouwde men speciaal voor de Engelse markt trouwens ook een 1.300 cc versie. In 1981 verdween de drieliter en kwam er een 2.8 met injectie en 160 pk voor in de plaats, en tegen die tijd was er ook al een 1.999 cc viercilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen (de Capri GT4). De snelste variant wordt in 1981 op de autosalon van Frankfurt onthuld: de Capri Turbo. Deze heeft niet alleen een turbo op de 2.8 liter V6 geschroefd en daarmee 188 pk, maar ook een aangepast onderstel, koelsysteem, besturing, en natuurlijk de nodige uiterlijke aanpassingen, waaronder spoilers en speciale lichtmetalen wielen. Er worden er niet meer dan 200 van gebouwd en daarmee is het nu de meest gezochte Capri onder de liefhebbers. In de racerij zijn het vooral de Capri’s die onder handen zijn genomen door de firma Zakspeed die de aandacht weten te trekken. Deze enorm breed uitgebouwde exemplaren – goed voor maximaal 460 pk – doen het zeker niet slecht in handen van onder meer Klaus Ludwig. In 1984 stopt men de productie, maar niet helemaal: tot aan 1987 wordt de Capri nog doorgebouwd voor de Britse fans die er maar geen genoeg van konden krijgen.

Foto's en video's bij dit artikel

Ford Capri III Ford Capri III