Klassiekergids

Fiat 600 (1955-1969)

    Print     Mail
Wie denkt dat de Fiat 600 een wat grotere versie van de Fiat 500 is, heeft het mis. De 600 is namelijk ouder dan de 500 (hij stamt al van 1955; de 500 van 1957). Hij diende dan ook in eerste instantie als opvolger van de 500 ‘Topolino’ van nog voor de oorlog en was heel modern voor zijn tijd. In tegenstelling tot de Topolino had hij zijn motor trouwens net als de 500 niet voor-, maar achterin. Het betrof een watergekoeld viercilindertje met een inhoud van 633 cc en 22 pk. De eerste jaren openden de deuren van de kleine Fiat net als die van de Topolino nog aan de voorzijde; dat werd in 1964 veranderd. Tegen die tijd (vanaf 1960 om precies te zijn) was er ook al een sterkere motor van 767 cc (29 pk) gemonteerd en waren er de nodige technische wijzigingen doorgevoerd. Een jaar na de introductie van de gewone 600 verscheen trouwens ook de bijzondere 600 Multipla. Dit was alweer een Fiat die zijn tijd vooruit was, want met zijn zes zitplaatsen en ‘cab-forward’ carrosserie wordt hij vandaag de dag vaak als voorloper van de MPV genoemd. De Multipla bleef tot 1966 leverbaar; de gewone 600 tot 1969. Maar toen viel het doek nog altijd niet voor dit model. Als Seat 600 werd hij tot 1973 gebouwd in Spanje en daarna ging men in Joegoslavië nog vrolijk door met de Zastava 750. Tot aan 1987 om precies te zijn. Ook uit het Oostblok waren er versies van de 600: de NSU Neckar en de Yalta 850 bijvoorbeeld, al zijn die laatste nooit officieel bij ons geleverd.

Foto's en video's bij dit artikel

Fiat 600 Fiat 600 Fiat 600